Liverecension: Axel Rudi Pell – Fryshuset Klubben 2018-05-13

Att spendera en söndagskväll i vår huvudstad är inte det sämsta och det som står på agendan denna kväll är en konsert med Axel Rudi Pell och hans band. Aktuella med plattan “Knights Call” så är bandet just nu ute och turnerar. Stoppet i Stockholm som jag bevittnar är en okej hårdrockskonsert varken mer eller mindre. Axel Rudi Pell måste vara en av de tråkigaste personer som stått på en scen. Då menar jag inte att han är tråkig som musiker för han är en otroligt skicklig gitarrist. Han är bara skittråkig när det gäller scennärvaron. Med på scenen finns Ferdy Doernberg som inte bara spelar keyboard utan han är även duktig på att flytta på sin keyboard och det finns garanterat någon mening med det också.

Bobby Rondinelli sitter bakom sina trummor och han ser denna kväll sliten ut. Han är absolut inte oinspirerad eller uttråkad utan han verkar helt enkelt vara trött och med tanke på att han är 62 år gammal så kanske det inte är så konstigt. Han har en meritlista som inte många andra trummisar rår på och därför kändes det lite trist för mig att se att han var så trött. Nu har jag skrivit en del negativa saker här så nu tror ni att jag kommer att såga detta vid fotknölarna, men jag kan inte göra det och anledningen heter Johnny Gioeli. Han är definitivt en av de bästa sångarna inom hårdrocken och när han tar ton i inledande “The Wild And The Young” så funderar jag om det inte handlar om någon form av playback. Han låter banne mig precis som på plattan nämligen.

Energin han besitter är enorm och även han börjar flytta keyboards i början av spelningen så jag nästan funderar om det ska utveckla sig till någon maktkamp mellan Johnny och Ferdy. Nu blir det inte så utan Johnny Gioeli äger scenen på Fryshuset totalt denna kväll och i låtar som “Wildest Dreams”, “Fool Fool”, “Game Of Sins” och “Mystica” far han som ett skållat troll över hela scenen så det känns fantastiskt att han kommer ihåg texterna. Bäst är han dock i “Oceans Of Time” som numer är en ny favorit i det Hagbergska hemmet. Summerar jag detta så blir betyget godkänt men det kunde blivit en riktig jävla fullträff om de övriga i Gioelis sällskap denna kväll varit lika mycket på tårna.

[yasr_overall_rating]
Vilka: Axel Rudi Pell
Var: Fryshuset Klubben, Stockholm