Liverecension: Electric Boys – Hell Yeah Rock Club, Linköping 2018-12-09

25 Shares

Med en sprillans färsk skiva i bagaget ger sig Electric Boys ut på en mindre klubbsväng i Sverige och denna lördag var det Linköping som stod på schemat, på den alltid lika grymt arrangerade Hell Yeah Rock Club. Stämningen i lokalen är god innan bandet går på och även om den inte är mer än lite över halvfull så är alla med på noterna när Conny Bloom och grabbarna sparkar igång festen.

Bandet inleder med tuffa “Hangover in Hannover” från senaste, överraskande bra “The Ghost Ward Diaries”, från vilken även “Spark My Heart”, “Gone, gone, gone” och “One Of The Fallen Angels” luftas. De nya materialet står sig på skiva väldigt bra mot klassikerna, men live är det ändå låtar som “Knee Deep In You”, “Mary in A Mystery World” och “Electrified” som slår högst och verkligen får igång publiken. Rent musikaliskt har det aldrig egentligen funnits något att klaga på hos Electric Boys, de är snortajta. “Nya” trummisen Jolle Atlagic är ett monster bakom pukorna och stjärnan Conny Bloom är precis lika cool och grym på att lira gura som vanligt (även om hans röst kanske inte är i bästa skick denna kväll).

Tyvärr känns det dock som att det där lilla extra saknas, för även om bandet har riktigt kul på scenen och publiken gör sitt bästa för att lyfta spelningen så är det lite som att den aldrig riktigt tar fart och når de där riktigt höga höjderna. Missförstå mig inte dock, första 35 minuterna är riktigt bra men när “One of The Fallen Angels” från nya skivan får avsluta ordinarie set för kvällen så känns det lite som att luften går ur Palatset. När extranumren “Black Betty” och “All Lips N’ Hips”, bandets största partydänga, spelas lyckas bandet inte riktigt ta tillbaka den där intensiteten som de hade i början av konserten. Dock så betyder det inte att konserten var dålig på något sätt och Electric Boys visar på många sätt att de fortfarande är att räkna med som liveband.

Hangover in Hannover
Suffer
Groovus Maximus