Twilight Force – Liverecension Sabaton Open Air 2016-08-20

[media-credit name=”Foto: Effie Trikili” align=”alignnone” width=”500″]twilight force 02 effie trikili[/media-credit]

Twilight Force såg jag för första gången på denna festival för ett antal år sedan, och då blev jag verkligen knockad, så förväntningarna denna gång var inte små.

Hur som helst, detta blev en speciell spelning för Twilight Force och dess fans. Av de nio låtar som bandet hann med att spela var det livepremiär för fyra stycken, dessutom fick vi höra låten ”Powerwind” som visserligen spelats live tidigare men som ännu inte finns släppt. Dessutom spelades konserten in för en kommande DVD.  Vad gäller Twilight Force som band så vet man vad man får, det är svärd, drakar, resor till stjärnorna och allt som hör Power Metal-genren till. Visst är det så att bandet stundtals balanserar på gränsen till det parodiska, men personligen har jag inga problem med berättarröster och klyschiga texter.

Konserten inleds, tio minuter för tidigt, i ett ursinnigt tempo med två låtar från förra plattan ”Tales of Ancient Prophecies”, följd av ett antal nya låtar. Personligen känner jag att det nästan blir för högt tempo och jag skulle gärna ha sett att tempot sänktes lite i musiken, vilket inte tillhör vanligheterna för mig att tänka. På papperet gör Twilight Force allt rätt, och bra låter det ju, men jag har svårt att engagera mig på det sätt jag hade trott skulle ske. Kanske beror det på den sena, och något kyliga, kvällen eller så beror det kanske på orimligt höga förväntningar från min sida. Hur som helst känner jag att entusiasmen återvänder något till de två avslutande låtarna ”Gates of Glory” och ”The Power of the Ancient Force”, vilket möjligen kan bero på att dessa låtar tillhör det vassaste som kommit fram ur Power Metal-genren på många år. Denna gång blev det helt enkelt inte så att jag blev lika hänförd och knockad som sist, men trots detta spår jag en ljus framtid för Twilight Force då potentialen för att bli någonting riktigt stort utan tvekan finns där.

Twilight Force – Sabaton Open Air 2016-08-20

Forest of Destiny

Enchanted Dragon of Wisdom