LIVERECENSIONER 2023
INTERVJUER 2023

Liverecension: Airbourne – Sweden Rock Festival 2023-06-07

Få band har turen att slå igenom med dunder och brak med första fullängdaren, och att gå från att spela på små klubbar till att spela på stora scener över vad som verkar vara en natt, har lett många band in i fördärvet, både bildligt och ibland bokstavligt talat. Ett band som har klarat sig ifrån dessa problem är australiensiska Airbourne, som med fullkomligt fantastiska debuten ”Runnin’ Wild” från 2008 gjorde just en sådan kometkarriär. Men sen är det också få band som har känts så självklara redan från start på såväl klubbscen som inför 75.000 på Wacken. Eller som är fallet idag, på Festival Stage inför vad som verkar vara åtminstone 25.000 solbrända människor.

Den som har sett Airbourne någon gång tidigare vet hur jäkla roligt det är att se bandet live, och kvällens konsert är inget undantag. Från inledande ”Ready to Rock”, genom festlåten nummer ett ”Too Much, Too Young, Too Fast” och fartmonstret ”Stand Up For Rock N Roll” visar Airbourne att de har så mycket rutin och klass att de hade kunnat spela med ögonen förbundna och det hade låtit lika bra ändå. Frontmannen tillika rockgitarristen med stort R Joel O’Keeffe är som vanligt en duracellkanin och springer med en aldrig sinande energi fram och tillbaka över scen, ner i publiken och uppmanar de entusiastiska åskådarna till en circle pit i avslutande ”Running Wild”. Han visar också i låtar som ”Back In the Game” och ”Live It Up” att han utöver sin galna persona också är en sångare av rang.

En av Airbournes allra största styrkor är att de, till skillnad från många andra band som spelar på årets festival, är 100 procent live. De har inga backing tracks och inga click-tracks utan det är Gibson Explorers rakt in i en vägg av Marshall-stackar. Det är hård rock rakt in i fontanellen. Det är något som är så genuint och ärligt med det att det inte gör så mycket att tempot i vissa låtar svajar lite. För det är så här sån här hårdrock ska vara. Att Airbourne har lyckats och fortfarande lyckas få denna raka ärliga rock n roll att fylla såväl arenor som klubbar på samma sätt är bara ytterligare ett bevis på bandets klass. Det visar också (om nu någon verkligen tvivlade på det) att det finns band som är mer än redo att ta över när de stora drakarna trappar ner. Airbourne är verkligen ett sådant band.

För att citera Joel själv: ”As long as we are alive, and as long as you are alive, rock n roll will never die!”

Annons:

Bäst: ”Stand Up For Rock n Roll”, ”Runnin Wild”