HEAVY TIGER – Liverecension från Bråvalla Festival, 2013-06-28

HeavyTiger6 480
Band: Heavy Tiger
Scen: Hangar 86, Bråvalla Festival
Datum: 2013-06-28

Stockholmstrion Heavy Tiger var faktiskt ingenting som jag hade tänkt se när jag gick igenom spelschemat till Bråvalla. Jag hade hört bandnamnet någon gång, men det var verkligen ingenting jag hade koll på. Dock så stod jag plötsligt där framför scenen, i väntan på Nocturnal som jag hade kommit lite tidigt till och plötsligt klev tre kaxiga tjejer upp på scenen i matchande och fantastiskt snygga scenkläder. Vad som sedan följde var en smärre uppvisning i svettig rock ‘n roll med attityd.

Heavy Tiger kändes som en hybrid mellan The Runaways och Sahara Hotnights, framförallt utstrålade sångerskan Maja Samuelsson en enorm pondus och besatt en härligt raspig pipa dessutom. Det som drog ner betyget lite var att alla bandets låtar kanske inte kändes helt klockrena, men det är ju sådant som kommer med tiden och även framförandet kändes som att det tappade lite när det inte var Maja Samuelsson som sjöng. Som jag uppfattade det så hade hon lite problem med rösten och var således tvungen att lägga över lite sångansvar på framförallt trummisen Astrid Carsbring, vilket tyvärr var lite av ett nedköp. Men det som framförallt imponerade däremot var just den enorma energi och attityd som bandet utstrålade.

Höjdpunkten kom när bandet rev av en furiös version av Led Zeppelins Living Loving Maid. Även avslutningen med AC/DC-dängan Whole Lotta Rosie var riktigt grym och framförallt imponerade det faktum att man fick till den så rivig trots att man var en gitarr kort om man jämför med originalversionen. Det ska verkligen bli spännande att följa Heavy Tiger i framtiden, för om de här tjejerna får till låtar som är lika grymma som deras scenframträdande kan det här bli riktigt bra och riktigt stort.

Jag blev faktiskt så pass imponerad att jag var tvungen att köpa en patch efter spelningen. Fatta allvaret.