Liverecension: Brothers Of Metal – Sweden Rock Festival 2019-06-08

717 Shares

Åttamannabandet Brothers Of Metal från Dalarna går från klarhet till klarhet för tillfället. Från att ha de senaste två åren ha spelat på lilla scenen i öltältet på Sabaton Open Air spelar de i år på 4Sound på Sweden Rock och en av de stora scenerna på Sabaton Open Air. De har även hunnit släppa en debutplatta som plockades upp av AFM och släpptes igen så att många fler människor upptäckte den. Att Styx spelade samtidigt märktes inte då det var rejält trångt framför scenen. Trångt PÅ scenen är det också när man har tre sångare och tre gitarrister. Bandet, som vanligt utspökade som vikingar (eller som en kollega uttryckte det: De låter som vikingar men ser ut som något från Ice Age filmerna), inleder med The Death of the God of Light. Då jag tillhör den inte alltför stora skara som sett bandet förut vet jag att detta kommer att bli en rolig och fantastik timme framöver.

Redan från början står det klart att den stora stjärnan i bandet är Ylva Eriksson. Hon har en magiskt bra sångröst som överglänser det mesta på årets festival. De övriga två sångarna, Joakim Lindbäck Eriksson och Mats Nilsson, bryter av Ylvas röst perfekt med sina betydligt raspigare röster. Låtar som Prophecy of Ragnarök, Yggdrasil och Siblings of Metal är omöjliga att motstå. Oavsett vad man tycker om musikstilen så måste det i princip vara omöjligt att inte ryckas med och sjunga med i refrängerna. I The Mead Song får de stora delar av publiken att sätta sig ner och sedan på uppmaning studsa upp och börja dansa. En timme går snabbt när man har roligt och i ett vips är de framme vid dagens sista låt Fire, Blood and Steel. Jag kan inte låta bli att tycka att det här är helt fantastiskt bra och endast Amon Amarth konkurrerar om titeln årets bästa spelning.

Vilka: Brothers Of Metal
Var: 4Sound Stage
Bäst: Prophecy of Ragnarök, Yggdrasil och Siblings of Metal