Liverecension: Dirkschneider – Sabaton Open Air 2017-08-18

68 Shares

Det finns de som klagar på att Udo Dirkschneider fortfarande turnerar med bara Accept-låtar i sin setlist. Jag tillhör inte av dem, trots att jag håller U.D.O´s låtskatt riktigt högt. Jag hade faktiskt aldrig sett Accept innan man tog avsked att Udo, så för mig var det en riktigt stor möjlighet att få se de gamla låtarna med honom på sång!

Hur kul var det då att äntligen få se klassiska Accept-låtar med Udo på sång? Väldigt kul, blir mitt korta och koncisa svar. Nostalgifaktorn var så hög, att den nådde ända över toppen på Lugnets 90metersbacke. Även om jag älskar Accept av i dag, så kan jag faktiskt inte avgöra vilket av banden, som gör klassikerna bäst. Visst är Mark mer mobil på scenen än Mr Dirkschneider, men så är han också betydligt yngre än sin företrädare. Dock märks absolut inga ålderstecken på Udos röst: Den är lika rakbladsvass som den alltid har varit. Han må vara liten på jorden och inte så aktiv under spelningen, men han tar lik förbannat stor plats på scenen, genom att bara vara “Udo”. Publiken är med på noterna från de allra första tonerna på “Starlight” tills att “Balls To The Walls” avslutat denna minst sagt lyckade konsert. Min enda invändning, som jag förövrigt kanske är ganska ensam om att ha, är att jag gärna hört ett par låtar från “Obejection Overruled” också. Frågan är då vilka låtar man skulle ha plockat bort? Den frågan är inte lätt att svara på, så jag tror faktiskt att jag låter bli . Nu har jag i alla fall bockat av en punkt till på min “bucket list”: Jag har faktiskt sett Dirkschneider live och förträffligt bra var det dessutom!

Starlight
Livin for Tonite
London Leather Boys