Liverecension: Dirkschneider – Liljan, Borlänge 2016-11-04

Losers And Winners
Metal Heart
I’m A Rebel
Fast As A Shark
Balls To The Wall
Burning

Det räcker att se den setlisten egentligen för att ni ska förstå att betyget hamnar där det gör. Men om jag ska utveckla en del av mina intryck från fredagen den 4 november 2016 så är det för det första att jag träffar oerhört många bekanta människor som tagit sig till Liljan i Borlänge. För det andra så är det skoj att få se Vicious Rumors som jag inte har någon relation till överhuvudtaget förutom när VH1 Rocks spelade videon till låten ”Don’t Wait For Me” och den spelas sist i ett set som består av musik som gör att min relation till bandet kommer att förändras i framtiden.

För det tredje så är ljudet bra denna gång (med Sonata Arctica i färskt minne från samma lokal så var jag lite orolig) men det kan också bero på var man befinner sig i lokalen. Sist men inte minst så är det trots allt en låtskatt från Accept som delar ska betas av ifrån och banne mig om det inte handlar om en av de största skatterna inom hårdrocken. ”Starlight” är en väntad öppnare och det slår mig direkt vilken glädje de båda gitarristerna besitter och konstigt vore det annars för jag antar att de båda är uppvuxna med att ha lyssnat på Accept. Ingen av dessa gentlemän var född när Accept släppte sin debut och det är rätt fascinerande. Visst fan är det kul och framförallt en ynnest för Andrey Smirnov och Kasperi Heikkinen att få stå på samma scen som en levande legend.

Som trummis så har Udo med sig sin son Sven som inte bara är en skicklig trummis utan han har också oerhört kul när han får framföra dessa klassiker. Fitty Wienhold som varit med U.D.O. sen 1997 är som vanligt stabil och han får chansen att glänsa i framförallt ”Head Over Heels”. Som helhet är det en fantastisk kväll och när jag tittar mig omkring så slår det mig att alla (och då menar jag alla) är otroligt glada och allsången går bara vidare från låt till låt. Varenda låt är fantastisk där ribban höjs ännu mer i ”Breaker”, ”Head Over Heels” och den underbara ”Losers And Winners”. Där snackar vi inte världsklass längre utan totalt världsherravälde. Jag förstår om denna turné skulle förlängas ytterligare för inte vill Udo sluta spela Acceptlåtar när han ser vilken otrolig respons han får inte bara på Liljan i Borlänge utan var han än sätter sin fot. Magisk kväll med magiska låtar får bli mitt femte och sista intryck.

Se Effie Trikilis bilder från spelningen i Linköping här:

Johan Hagberg

Ämnen