Tribulation – Liverecension Sweden Rock Festival 2016-06-08

Tribulation-srf16-500Magnus Byström | Rocknytt

Det är sen kväll när Tribulation kliver upp på scenen i Rockklassikertältet. Genom giftgrönt ljus och doften av rökelse intar de sina platser till de olycksbådande tonerna av ”Strange Gateways Beckon”. Själv har jag aldrig sett bandet tidigare, och har höga förväntningar på dessa fellow värmlänningar. Det står snart klart att detta kommer att bli en mycket speciell timma, och snart står jag till och med och ler lite fånigt.

Att lägga ”Melancholia” redan som andra låt känns som ett modigt drag, och tyvärr är ljudet inte helt på plats. Den förtrollande gitarrslingan som normalt sett bär upp hela låten hörs alldeles för dåligt, vilket är synd på ett av fjolårets allra bästa bidrag till musiksverige. Det blir ändå riktigt bra tryck i publiken, och det märks att detta är en favorit bland många.

Konserten sänds även live via Musikguiden i P3, och kvällen till ära får vi höra flera spår från albumet The Horror från 2009. I övrigt blir det en ganska jämn fördelning av låtar från The Children of the Night och The Formulas of Death.

Allt framförs med en fingertoppskänsla för estetik, och mellanspelet känns lika viktigt som själva låtarna. Det är många konstpauser, exempelvis när bandet tillfälligt försvinner iväg under en inspelad version av ”Cauda Pavonis”, och ljuset under showen bidrar till en närmast mytisk stämning. Mest handlar det ändå om de spöklika varelserna som hemsöker scenen. Jonathan Hultén på gitarr är en av de mest hypnotiserande artister jag har haft glädjen att se, och är kvällens största behållning. Som en avkomma till Freddie Mercury och Stevie Nicks svävar han runt på scenen som ett viktlöst, nyckfullt skogsrå i trans. Han vore en given karaktär i Shakespeare mindre kända (och i högsta grad påhittade) verk En midsommarnattssmardröm, utspelad i de djupaste värmlandsskogarna.

Läs även
Tribulation släpper nytt

Kvällen avslutas med den instrumentala ”Ultra Silvam” följt av ”When the Sky Is Black With Devils”. Den sistnämnda känns som en bra beskrivning av hur det känns av att uppleva Tribulation på nära håll.

Tribulation – Sweden Rock Festival 2016-06-08

Band: Tribulation
Plats: Rockklassiker Stage