Liverecension: Lisa Lystam Family Band – Kafé de luxe, Växjö 2019-10-25

270 Shares

En ruggig höstdag begav jag mig till Växjö och klev in på ”Bullet Bar” i Kafé de luxe.
Nere i den mysiga, lilla källarlokalen möttes jag av bekanta bluestoner från soundcheck med Lisa Lystam Family Band. Redan nu infann sig en trevlig känsla i kroppen.
Deras nya hyllade album ”III” släpptes första september och de är nu ute på turné, inte bara i Sverige, utan också i ett flertal olika länder i Europa. Hälften av alla låtar under kvällen var från den produktionen, vilket inte bara var logiskt, utan också uppskattades väldigt mycket. Några bitar valdes ut från andra skivan; ”Give You Everything” (2016) och även en från deras första (”When Money’s Runnin’ Out”, 2014). När man har många låtar att välja mellan kan det förstås ibland vara svårt att bestämma sig. Setlist kan ändras lite, bara minuter före showen. Den är heller aldrig exakt likadan, vilket gör gruppens liveframträdanden unika.

Som en liten överraskning eller extra bonus intog Lisa Lystam scenen två timmar innan ordinarie gig. Tillsammans med gitarristerna Matte Gustafsson och Fredrik Karlsson bjöd hon på en kortare akustisk spelning. Det var ingen hemlighet, trots ett något impulsivt initiativ, så de flesta besökare infann sig tidigare.
Trots att det var avskalat och enkelt, blev framförandet en stor upplevelse. Tänk dig att lyssna på musik genom hörlurar. Du hör varenda detalj i sångröstens alla intensiva toppar och mjuka dalar, samt varenda tonljud och rörelser över gitarrernas strängar. Det blev nästan en vördnadsfull, men avslappnad stämning. Några tog sig ett glas vin eller en öl, satt på en stol med slutna ögon emellanåt, och njöt av musiken som omgav dem.
Bland melodierna fanns bland annat en av mina favoriter från senaste materialet; ”Glory”, samt ”Luke”. Den sistnämnda skrev Lisa till sitt Gudbarn, vars mamma hon är nära vän med.
En extra krydda är också att sångerskan spelar munspel då och då, vilket hon även gjorde här, under båda spelningarna.

Lite senare på kvällen äntrade de alltså scenen igen, nu påfyllt med resten av bandmedlemmarna; basisten Johan Sund och trummisen Patrik Thelin. De akustiska gitarrerna byttes ut mot elektriska och även scenkläderna var nya.
Nu var den lilla lokalen proppfull av folk, som under konserten jublande klappade i händerna efter varje låt. Glädjeyra blev det bland annat under ”Get Out Of Bed”. Matte pressade strängarna mot greppbrädan och lät sliden snabbt glida längs gitarrhalsen. Fredrik mötte honom sedan i ett gemensamt solo, vilket blev starkt och fantastiskt mäktigt.

John Lennon skrev ”Jealous Guy” 1971. Året därpå gjorde soulartisten Donny Hathaway en omtyckt version av den och nu bjöd Lisa Lystam Family Band oss på en cover.
Lystam har en genuin röst med känsla, som andäktigt fångade åhörarna, gång på gång. Jag kom på mig själv med att hålla andan många gånger och särskilt under det här enastående numret.

Inför den härliga ”High Expectations” berättade gitarristen Karlsson, som här sjöng duett med Lisa, om bakgrunden till låten. För många år sedan, när han skulle gå på sin första dejt, var han så fruktansvärt nervös. Istället för att då köpa en ros till tjejen, inhandlade han en kaktus. Alla skrattade och mitt förvånade ”Nämen!” råkade höras av Fredrik, som roat kommenterade vad som slank ur mig, vilket förstås inte gjorde något. Det bidrog till den redan trivsamma stämningen.

När Johan klev fram och med flinka fingrar lirade ett långt bas-solo var det nog fler än jag som tappade hakan. Aldrig eller sällan får man höra solon från det här instrumentet, men för det första var det ett av de bästa solon jag har sett, oavsett vad som spelats på. Enormt kraftfullt och coolt var tankar som direkt dök upp. Jag blev grymt imponerad. Här fann vi inlevelse, passion och lekfullhet, vilket också genomsyrar hela gruppens prestationer.

”Bring Me Somewhere” från nya plattan fastnar lätt i huvudet och man kan inte stå stilla. När jag såg mig omkring verkade alla människor i lokalen, inte bara framför scenen, gunga i takt. Antingen med ett leende på läpparna eller så sjöng de med.
Här bjöds vi också på ett väldigt bra trumsolo från Thelin.

Må konserten aldrig ta slut tänkte nog de flesta och det tjoades glatt när bluesbandet bestämde sig för ett extranummer.
Tampa Red skrev ”Love With A Feeling” redan 1938. Under årens lopp har massor av andra artister gjort covers på den. Någonstans på vägen har den också ändrat titel till ”You’ve Got To Love Her With Feeling”. Mest känd är Freddie Kings lysande version från 1961, som i Lisa Lystam Family Bands tappning blev helt fenomenal. Fredrik och Matte jammade på ett skönt sätt, vilket fick den gungande rytmen att sjunga inuti mig.
På tal om sång, så är det något som tjejen bakom mikrofonen verkligen behärskar. På ett naturligt sätt höjer och sänker hon, inte bara tonarterna, utan också styrkan. Röstvolymen kunde sakta minskas, medan hon blundandes tycktes försvinna in i låtens känsla och även långsamt sjönk ner på huk. Huvudet lutades på sned en kort stund och hela rummet var tyst i de ögonblicken, då vi ville höra varenda ton. Sedan svingade hon sig smidigt upp till stående igen och röstens ljudnivå ökade. Senast nämnda låt, som blev kvällens sista, innehöll samma intensitet och energi, samt även improviserande gitarrspel. Fredrik Karlsson skojade lite extra med Lystam, då han inte bara spelade lite retsamt, utan plötsligt varvade sitt sjungande med att joddla. Lisa vände sig mot honom och kunde förstås inte hålla sig för skratt.

Spännande att ha fått ta del av en klubbspelning med det här gänget, där de passade in alldeles utmärkt. Jag såg gruppen live för första gången i somras, på Sweden Rock Festival. Där gjorde de ett strålande jobb, även på en stor scen, och jag har sedan dess längtat efter att se dem igen. Lisa Lystam Family Band har förmågan att kunna inta vilken scen som helst.
Det blev en underbar kväll i fredags, med blues, roots och rock. Musiken och genomtrevliga underhållare värmde själen ordentligt.

Lisa Lystam Family Band – Kafé de luxe, Växjö 2019-10-25

Bäst: Johan Sunds bas-solo, samt att de bjöd på en akustisk konsert som uppvärmning.