Liverecension: Candlemass – Sweden Rock Festival 2019-06-07

14 Shares

Jag är inte mycket till doomfantast egentligen men Candlemass är det stora undantaget och de spelar i en helt annan division än övriga band i genren. Att jag tycker så har förmodligen något att göra med att Candlemass ofta frångår det långsamma släpiga och spelar riktigt snabbt. Ibland smattrar kaggarna på så att de skulle galoppera om valfritt power metalband. Detta var andra gången jag såg bandet i år. Första gången var som förband till Ghost i Globen och den spelningen var bra men de kändes lite malplacerade där och spelningen lyfte aldrig ordentligt. Här på Sweden Rock Festival däremot är de på helt rätt plats för att lyfta upp över molnen. Att de är ett populärt band märks då de lockade en stor publik i blandade åldrar. Endast på Sweden Rock kan man se en femåring sittande på pappas axlar digga loss till musiken och bredvid står en sextioplussare som diggar loss lika mycket. Detta är ju vad som gör festivalen så fantastisk. Den gemensamma kärleken till musiken vi alla älskar.

Jag tillhör de som tycker att Messiah Marcolin är den bästa sångare bandet haft men den till bandet återvändande Johan Längquist är naturligtvis en mycket bra sångare även han. Kul är det också att se att Leif Edling verkar må bra och ha roligt efter sin utbrändhet som höll honom borta från musiken under en längre tid. Låtmässigt ligger fokuset på senaste plattan samt de äldsta plattorna. Solitude och Crystal Ball är för mig höjdpunkterna bland de äldre låtarna. Bland de nyare låtarna tycker jag att låten om bläckfisken sticker ut. Jag kommer aldrig ihåg vad den heter men lite Googling senare avslöjas att den givetvis heter Astorolus – The Great Octopus. Den totalt oväntade burlesquedansösen som dök upp på slutet nämner jag inte mer än så. Jo förresten, att även det rödahårsvallet åkte av var faktiskt även det väldigt oväntat. Bandet stod för en stabil insats och ljudet var bra så det finns inte mycket att klaga på.

Vilka: Candlemass

Var: Rock Stage

Bäst: Solitude