NYHETER
CD
BÖCKER
SKÄRSELDEN

Liverecension: Krokus – Sweden Rock Festival – 2019-06-06

125 Shares

Dags att ta avsked av legendariska Krokus. Schweiz stoltheter med 14 miljoner sålda skivor, 2000 spelningar på fem kontinenter och en karriär som närmar sig 40 år är tillbaka på Sveriges största rockfestival för sista gången! Krokus tog enligt rykten sitt blommande namn eftersom det, dock väldigt långsökt, innehåller ordet ”Rock” (K-rok-us).

Sångljudet distar en del i inledande ”Head hunter” men när välkända AC/DC tunggunget i efterföljande ”Long stick goes boom” tar vid fungerar tekniken bättre. Dessutom innehåller den en liten hommage till The Who’s ”Pinball Wizard”. Vi serveras också lite allsångsförsedd Louisiana blues i ”Hoodoo woman”.

Krokus vet precis hur en slipsten ska dras och har festivalpubliken i sin famn från första ton. Instrumentalt är nivån skyhög och Marc Storace har kvar krutet i sina läderlungor. Vad som drar ner helheten är bandets envishet med att spela covers. Krokus har tillräckligt med kvalitetsmaterial för att stå över sådant. Visst lyckas gubbarna få till ett gött häng i klassiska ”American Woman” (Guess Who, Lenny Kravitz) och visst låter ”Rockin’ in the free world” (Neil Young) helt ok, men det hjälper inte. Jag kräver mer av ett band med 40 års erfarenhet. När sedan trummisen Flavio Mezzodi tillåts spela ett taffligt standardmetal-trumsolo är det godnatt.



Ingen kan dock ta ifrån dem att de fortfarande är Europas bästa Schweizi/DC, vilket de bevisar i låtar som ”Heatstrokes” och vansinnigt sköna ”Bedside radio”.

Bäst: ”Bedside radio”
Betyg: 3/5

125 Shares

Relaterade artiklar

POPULÄRT JUST NU
FILM
LIVE
Ron Dahlgren

Ron Dahlgren

CHEFREDAKTÖR

Nina Dahlgren

ANNONSANSVARIG

Mange Byström

WEBB/SOCIALA MEDIER

Tipsa oss om nyheter

Rocknytt Topp 20 Pirate Rock

GÅ TILL OMRÖSTNINGEN

Rocknytt Logga 2019 heavy metal

Följ oss på Facebook!