Liverecension: Destruction - Sweden Rock Festival 2018-06-09

Liverecension: Destruction – Sweden Rock Festival 2018-06-09

I väntan på att Judas Priest och Backyard Babies ska avsluta 2018 års upplaga av Sweden Rock Festival så är mitt sista uppdrag detta år att bevittna och recensera spelningen med det klassiska tyska bandet Destruction. Vädret har varit fantastiskt hela festivalen och även om denna är den kyligaste av de fyra kvällarna jag varit på plats så sänder Destruction ut värme med hjälp av deras musik. Det är fullt ös från första sekunden och basisten Schmier använder samtliga tre mikrofoner på scenen. Jag tror att jag aldrig sett det förut men jag antar att det är så han jobbat genom alla år.

Musikaliskt så är det tunga riff som pumpas ut över det numer mycket torra området vid havet i Norje. Låtar som ”Curse The Gods”, ”Tormentor”, ”Mad Butcher” och ”Life Without Sense” avhandlas en efter en och tyngden är talande mycket tack vare trummisen Randy Black som fortfarande finns med i bandet när de spelar live. Destruction är ett band som alltid funnits i bakvattnet tätt bakom band som Kreator och Tankard i min värld. Denna kväll kliver de nästan förbi de sistnämnda och det får mig att vilja fördjupa mig mer i Destruction och deras musik. När de spelar ”Nailed To The Cross för att ta ett exempel så bara gungar jag med och tänker att det är en aning trist att inte fler hittat till Sweden Stage denna lördagskväll i juni.

Läs även:  Sakis Tolis i Rotting Christ: Non Serviam - Att inte tjäna någon - är ett väldigt viktigt motto i våra liv!

Det är en oerhört stabil spelning jag får ta del av och ett visst vemod sänker sig över mig eftersom jag vet att det snart är slut på denna fantastiska festival för denna gång, men jag vet att om ett år så kommer jag att stå där igen och klappa takten till något annat klassiskt band från Tyskland. Detta år var det Destruction och det var definitivt inte det sämsta.

Vilka: Destruction
Var: Sweden Stage, Sweden Rock Festival
När: 2018-06-09