Nightwish – Liverecension Bråvalla 2016-07-02

89 Shares

[media-credit name=”Foto: Effie Trikili” align=”alignnone” width=”500″]nightwish 02 effie trikili[/media-credit]

Sist ut för mig denna upplaga av Bråvalla var inga mindre än de finska legendarerna Nightwish. Precis som de flesta i min ålder har Nightwish varit en del av både ens barndom och ens uppväxt, således gick jag in med inställningen att även om genren inte alls är det jag lyssnar på idag så kan det säkert vara roligt att se bandet av nostalgiska skäl om inte annat. Efter konserten stod det dock fast att Nightwish verkligen inte är någon nostalgiföreställning som lever på gamla meriter. Detta är snarare oerhört vitalt och fräscht. Bandet bjuder på ett ypperligt musikaliskt framförande, men också på en fet arenashow i världsklass. På förhand hade en kunnat tro att det skulle vara solklart att Rammstein skulle vara det bandet med mest pyroteknik på festivalen, men Nightwish gav faktiskt tyskarna oväntat hård konkurrens i den kategorin.

“Nya” sångerskan Floor Jansen visar förutom prov på svenskakunskaper utöver det vanliga för någon som inte har svenska som modersmål även upp sitt register som både sångerska och frontfigur. Varje ton sitter som en smäck och när hon inte levererar sång i världsklass står hon och eldar igång publiken med väderkvarnsheadbangande värdigt Behemoth.

Kvällens setlist är till nästan hundra procent baserat på de två senaste plattorna “Endless Forms Most Beautiful” och “Imaginaerum” och även om jag förstår att bandet vill hålla sig intressant samt att det är tråkigt att spela samma låtar år ut och år in, kan jag ändå inte komma ifrån att jag tycker att det hade varit roligt att få höra alla gamla hits också, då detta var min första spelning med bandet. Samtidigt är det också roligt att det jag befarade skulle bli en nostalgiföreställning blev allt annat och att det slutade med att jag faktiskt efterlyste lite mer nostalgi. Gällande Nightwish kapacitet känner jag mig verkligen imponerad och trots brist på “Wishmaster” och andra gamla örhängen bjöd bandet ändå på en av festivalens mäktigaste spelningar.

Nightwish – Bråvalla 2016-07-02

Shudder Before the Beautiful
Yours Is an Empty Hope