Turbonegro – Liverecension från Getaway Rock Festival 2015-08-08

13 Shares

turbonegro-logo484
Ett av världens absolut bästa liveband är tveklöst de norska deathpunklegendarerna Turbonegro. Bandet har under sin långa karriär lyckats utveckla en perfekt balans mellan professionalism och lekfullhet, samt mellan ett knivskarpt framförande och ett charmigt garagesound. Trots att bandet till synes aldrig missar en ton låter det ändå aldrig för inövat och trots att allt antagligen är planerat in i minsta detalj låter det ändå som att han improviserar när han går lös på sin gitarr, den fantastiske Euroboy, för att ge ett konkret exempel. Sångaren Tony “The Duke Of Nothing” Sylvester är en scendomptör och estradör av rang och visar verkligen att han både kommit ikapp samt gått om Hank Von Helvete när det gäller titeln som Turbonegros bästa frontman. Med en avslappnad säkerhet håller han publiken i sin hand och styr självsäkert skutan mot de höga betygens land. Klassiska Turbonegrolåtar som All My Friends Are Dead, Fuck The World, The Age Of Pamparius, City Of Satan och den ständiga avslutaren I Got Erection samsas med nyare alster som You Give Me Worms, Mister Sister och I Got A Knife, vilket utgör en bra blandning. När det dock blivit dags för att presentera bandmedlemmarna görs detta i ett enligt mitt tycke alldeles för långt segment där varje medlems presentation följs av en snutt från en känd rocklåt. Det enda jag kunde tänka på här var att om de bara hade struntat i det här något onödiga tilltaget så hade de hunnit spela någon mer låt istället och vi hade kunnat få en kväll med kanske Blow Me Like The Wind, Prince Of The Rodeo, Sell Your Body To The Night, eller varför inte High On The Crime? Lite smolk i bägaren blev det trots allt, även om Turbonegro alltid är fantastiskt bra och stod för en av festivalens bästa spelningar även denna gång.

Band: Turbonegro
Scen: Red Stage
Datum: 2015-08-08