Thundermother – Liverecension från Getaway Rock Festival 2015-08-07

5 Shares

thundermother01effietrikili484
Sist ut den andra dagen av årets Getaway Rock Festival var inga mindre än Thundermother. För er som inte redan känner till den hypade kvintetten så kan jag nog inte beskriva det bättre än klassisk hårdrock i sin allra renaste form, direkt från AC/DCs instruktionsbok. Rock från skrevet snarare än från hjärnan, kanske är en adekvat beskrivning. När Thundermother är som bäst, i låtar som inledande Man With Blues, Rock ‘n’ Roll Disaster, Thunderous och Shoot To Kill, är det riktigt svängigt och medryckande. Dock låter det tyvärr inte lika bra när det går lite snabbare rent tempomässigt, då trummisen Tilda Stenqvist inte riktigt är så snabb på kaggen som är önskvärt för att få till ett adekvat tryck för dylik musik. En av Thundermothers främsta tillgångar är dock sångerskan Clare Cunningham som dels besitter en riktigt imponerande röst, men också är en synnerligen energisk scenpersonlighet. Visst kanske mellansnacket blir lite klyschigt här och där, men det kan jag ändå se mellan fingrarna på. En hel timmes speltid kändes lite i det längsta laget för Thundermother då de helt enkelt inte riktigt har låtmaterialet för att fylla ut en såpass lång konsert än utan att lägstanivån blir lidande, men det känns som ett problem som kommer att ordna upp sig när bandet har lite fler låtar att välja mellan i sin katalog. När jag har sett Thundermother tidigare har jag blivit imponerad då de helt klart är ett spännande nytt band, men som för alla nya och lovande band gäller det att kunna ta steget från att vara ett band som har potential att bli riktigt bra till att faktiskt också kunna förvalta detta och ta det till nästa nivå. Här har Thundermother lite att jobba på, dels när det trumspelet, men också när det kommer till att bli lite mer aggressiva i sitt framförande. Jag har dock ingen tvekan om att bandet har vad som krävs för att nå dit i framtiden, men just nu är det fortfarande lite för ojämnt för att jag ska kunna ge ett betyg som är strax över medel.

Band: Thundermother
Scen: Black Stage
Datum: 2015-08-07