Children of Bodom – Liverecension från Sweden Rock Festival 2015-06-04

2 Shares

cob-arkiv-484
Jag hade höga förväntningar på Children of Bodom. Efter relativt många års lyssnande har jag ännu inte lyckats fånga dom live, förrän idag. Därför kan jag egentligen inte uttala mig om nyinhoppade sommarvikarien Antti Warmans insats, utöver att han vet hur man hanterar en gitarr. Detta var hans första officiella spelning med bandet efter att den ordinarie andregitarristen Roope Latvala hoppade av för en vecka sedan. Jag svär säkert i någon helig kyrka om jag gissar att det lät precis som vanligt.

Finländarna inledde starkt med ”Hate Me” från plattan Follow the Reaper, och efterföljande ”Needled 24/7” från Hate Crew Deathroll. Trots ett bra urval av låtar kom spelningen inte riktigt igång. Publiken levde förstås upp till ”Sixpounder”, ”Hate Crew Deathroll” och ”Bodom Beach Terror”, men annars var det faktiskt lite småsegt. Spelningens roligaste inslag var när keyboardisten Janne Warman började prata Eurovision och gratulerade Sverige till segern, även om han själv tyckte att de finska punkarna borde ha vunnit. Bandets fenomenale sångare och sologitarrist Alexi Laiho var måttligt intresserad av schlager och tog död på ämnet med uttalandet ”Fuck Eurovision!” Warman stod även för det utstuderade partytricket att spela keyboard med ena handen och dricka öl med den andra.

Vad var det som fattades då? Svaret kom en stund senare när jag tittade på Airbourne. Livekänslan! Annars är det kanske så enkelt som personen bakom mig i publiken krasst konstaterade. ”Det känns ju helt fel att stå och kolla på dödsmetall mitt på dagen när solen skiner”. Jag är beredd att hålla med. Jag är också lite besviken på att jag inte fick höra den gamla favoriten ”Mask of Sanity”.

Band: Children of Bodom
Plats: Rock Stage
Datum: 2015-06-04