Bombus – Liverecension från Nordfest, 2015-04-17

bombus-foto-proppen484
I samma buss som Spiders åkte till Norrland med fanns även inga mindre än Bombus och trots att nämnda buss gick sönder 16 mil ifrån Sundsvall lyckades båda banden med hjälp av en heroisk räddningsinsats från arrangören ta sig till sitt slutmål. Att bussen hade fått lämnas till sitt öde vid vägkanten verkade inte vara något som Bombus var märkbart störda eller oroliga över, då det var ett mycket taggat och entusiastiskt band som kickade igång sin spelning med fullt ös redan från första låten. Likt det tredje riket under andra världskriget använder sig Bombus av ett riktigt imponerande blixtkrig när det gäller hur de tar sig an en spelning. Här är det inte tal om så många olika nyanser eller ambition att skapa en varierad setlist. Nej, Bombus kör full ös medvetslös från första till sista ton och anfaller med allt de har för att verkligen köra över och döda sin publik fullständigt. Även om detta är svårt att värja sig mot och att den krossande, malande tyngden är värd att dyrka till döddagar är ändå denna taktik lite av det som blir Bombus fall i det långa loppet. Eller ja, fall och fall. Det som hindrar Bombus från att nå de absolut högsta betygen i alla fall. Det blir ibland lite enformigt och även om det här är helt optimal musik för alla fulla hårdrockare på stället kräver ändå en nykter recensent lite mer nyans och variation för att Bombus ska kunna konkurrera med till exempel Spiders, men visst är bandet som vanligt oerhört bra och proffsiga, inget snack om saken. Med låtar som Apparatus, Master The Reality, Let Her Die och Biblical är det svårt att misslyckas med att få en alkoholstinn publik i extas.

Bombus