All Is Left – Liverecension från Nordfest, 2015-04-17

46 Shares

all-is-left484
Först ut under årets upplaga av inomhusfestivalen Nordfest i Sundsvall var inga mindre än lokalbandet All Is Left. Bandet är egentligen ett soloprojekt signerat multitalangen Thomas Björling som huserat i diverse band genom åren, men nu satt sig ner med en hög olika instrument och skapat en platta helt på egen hand. När projektet nu ska ta sig till scenen har Thomas tagit med sig en hel hög talangfulla musiker att backa upp honom och således är det ett oerhört kompetent band vi får se rent musikaliskt. Trots imponerande musikalitet kan jag dock känna att det blev en smula stillastående ibland, även om bandet blev varma i kläderna ju längre spelningen led. All Is Left är med sin mer tekniska version av klassisk amerikansk radiorock i samma stil som Foo Fighters och Nickelback helt klart det minst farliga bandet på årets Nordfest och detta vet de självklart också om själva. De försöker inte att spela hårdare än vad de är och håller mellansnacket således på en lättsam och roligt avslappnad nivå. Om många av tjejerna och killarna som spelar på Nordfest är av den typen som många kanske skulle vara nervösa inför att presentera som sin nya partner för sin mamma och pappa är killarna i All Is Left snarare de typerna som en frågar om tips när det är dags att deklarera om vi snackar hårdhet, men om bandet hade lagt sig till med någon slags spelad tuffhet hade det verkligen fallit platt och nu blir det istället både en trevlig och imponerande spelning som helt klart kändes som en positiv överraskning för min del, som kanske inte är den största entusiasten gällande den här genren. Det finns mycket talang i All Is Left och fortsätter man bara så här och skriver fler låtar i klass med The Restless finns det säkerligen många där ute som kan ta bandet till både sina hjärtan och Spotify-listor.

All Is Left
Betyg: 6/10