Liverecension: Nestor – NestorFest, 2023-08-12

Efter två års internationellt segertåg med åttio spelningar återvänder sönerna av Ghost Town till the scene of the crime för andra gången, det vill säga Falköping folkets park. Ridån faller och I ett moln av rök och laser äntrar Nestor stora scenen till tonerna av ”Kids In A Ghost Town”.

Som vanligt sparas det inte på krutet, det bränns av bomber och backdroploggan är oerhört snygg i rosa och ljusblå neon.Det är knökfullt framför scenen och publiken behandlar naturligtvis hembygssönerna som de hjältar de är. Debutplattan ”Kids In A Ghost Town” sitter numera ordentligt rotad i folks medvetande och gensvaret under låtar som ”Stone Cold Eyes”, ”Firesign” och pyrointensiva ”On The Run” är öronbedövande.

Det är feststämning deluxe hos både band och publik trots det tilltagande regnet. Keyboardisten Martin Frejinger ansluter i fronten med en keytar under ”These Days” och Lollo Gardtman repriserar sin roll som duettpartner i Samantha Fox samarbetet ”Tomorrow” från i fjol med precis samma självklara pondus som sist. Som en liten exklusiv bonus får vi ett inspelat gästspel av musikjournalisten Marcus Broni som berättar en kul anekdot om när Nestor filmades för Skövde lokal-TV utkläda till luciatåg 1993, strax innan megadängan ”Signed in Blood” tar vid.

Nestor skämmer bort hemmapubliken ordentligt som sig bör och vräker på med allt de har av pyro, bomber, laser och konfetti. Finalen med ”1989”, ”I Wanna Dance With Somebody” och ”It Ain’t Me” är smått sagolik. Allt är oerhört proffsigt, från scenproduktion till framträdande. Tobbe sjunger fantastiskt från första till sista ton, Johnny är lika exceptionellt grym som alltid, Martins keyboardslingor sitter som en smäck och rytmsektionen med kassaskåpssäkra Mattias på trummor och Marcus på bas håller ihop detta melodiösa hårdrocksfenomen på ett fantastiskt sätt. Som Marcus så fint sammanfattar det: en gång är ingen gång, två gånger är en vana, tre gånger är en tradition. Jag tror definitivt att det är fler än jag som vill gå på Nestor Fest igen nästa år. Stort tack för gästfriheten, uppvisningen och gemytet Nestor. På återseende!

Betyg: 4,5/5