BAD RELIGION – Liverecension från Bråvalla Festival 2014-06-28

BadReligion-bravalla-effietrikili-480
De åldrande punkarna håller fortfarande måttet.

Det är nu 35 år sedan som det amerikanska punkbandet BAD RELIGION bildades med sångaren Greg Graffin i spetsen. Trots att han då var 15 och i dagsläget snart kommer att fylla 50 så är detta inget som märks nämnvärt. Eller jo, utseendemässigt har de alla förändrats och just i Gregs fall så verkar han allt mer närma sig Chevy Chase community-karaktär Pierce Hawthorne med sitt korta gråa hår, glasögon med svarta bågar och pikétröjor – till råga på allt så arbetar Greg dessutom på ett college så likheterna finns ju uppenbarligen. Icke desto mindre är det ett taggat band som kliver på scen för att dunka av närmare 30 ursinnigt snabba punkklassiker under lördagens regnkaos och nog låter de minst lika bra nu som då. Sången är klockren rakt igenom och verkar inte ha tagit någon som helst skada av den långa karriären och de intensiva spelningarna. Och visst känns det som att det är en ärlig spelning som Bråvallas festivalbesökare får ta del av.

Ta bara en sådan sak som att den inledande låten för kvällens spelning är “Fuck You”, och det är inte vilka 50-åringar som helst som kan storma in med en sån titel utan att framstå som parodiska. För den oinsatte bör här poängteras att det heller inte är en gammal låt utan den är faktiskt med på bandets senaste album “True North” ifrån 2013. Pluspoäng för det! De punkiga fabröderna kan säkerligen lämna Bråvalla med värdigheten i behåll, att framstå så pass ärliga som jag ändå upplever att Bad Religion gör åldern till trots är en konst svår att lyckas med. Svackorna med spelningen är att det kan kännas lite mastigt med den nästan 30 låtar långa setlisten samtidigt som regn och kyla i mångt och mycket förstör stämningen. Tur är det väl då att agnostikern inom mig blir alldeles varm av glädje när Greg Graffin vrålar så pass vacker poesi som “I WANT TO CONQUER THE WORLD, GIVE ALL THE IDIOTS A BRAND NEW RELIGION”.

Bäst: I Want to Conquer World
Sämst: Regnet