PRIMORDIAL – Liverecension från Metallsvenskan 2013-05-25

primordial-live-thord-pettersson-rocknytt.net

Artist: PRIMORDIAL
Plats: Metallsvenskan, Örebro
Datum: 2013-05-25
Betyg: 6/10

Irländska Primordial är ett band som jag inte riktigt förstår mig på. Dels förstår jag mig inte på varför man väljer att ha corpse paint på enbart en av medlemmarna, nämligen sångaren A.A Nemtheanga, men inte på någon annan i bandet. Det blir liksom varken hackat eller malet. Antingen så har alla smink, eller så har ingen det. Alla mellanting känns bara jättedumma, tycker jag. Bestäm er om ni ska ha smink eller inte. Samma sak gäller artistnamn. Antingen så har alla det, eller så har alla sina vanliga namn. En trio bestående av Satanic Sodomizer, Brutal Butcher och Anders Johansson (nu hittade jag bara på någonting) är liksom bara märklig. Var lite konsekvent, för fan. Nåväl, det var bara ett sidospår, men det behövde sägas. Förutom detta element när det gäller Primordial förstår jag mig inte riktigt heller på bandets musik. Ibland låter det riktigt bra, men allt som oftast låter det alldeles för sävligt för min smak och låtarna är alldeles för odynamiska för att vara så pass långa som många av dem är. Det är inte dåligt på något sätt, men låtarna är lite som den där klockan som går och går utan att komma till dörren. Många partier är bra, men det lyfter liksom aldrig till några högre nivåer. Om det brister lite i låtkvalitet så kompenseras detta tyvärr inte vidare bra av något imponerande scenframträdande. Frontmannen kör på ett trestegsprogram som består av momenten “spärra upp ögonen och stirra argt på publiken”, “peka på publiken” samt be nämnda publik att sträcka upp nävarna i luften. När man gått igenom detta repeterar man med jämna intervaller. Föga spännande i längden som ni kanske förstår. Trots dessa brister måste man ändå ge herr Nemtheanga att han besitter en riktigt bra pipa och även de övriga medlemmarna gör absolut inte bort sig när det gäller framförandet. Låtmaterialet, imagen och showen som helhet lämnade dock en del att önska.

{youtube}X6q-JcA-ENw{/youtube}