Liverecension: Jag Panzer – Sweden Rock Festival 2019-06-07

7 Shares

US-metalbandet Jag Panzer från Colorado bildades redan 1981 och släppte debutplattan Ample Destruction 1984. Med den vetskapen är det rätt otroligt att årets spelning på Sweden Rock Festival faktiskt är första gången överhuvudtaget som de spelar i Sverige. För att göra det ännu märkligare att de aldrig har spelat i Sverige kan man lägga till att deras trummis heter Rikard Stjernquist och kommer från Stockholm. Det var med andra ord verkligen på tiden att bandet fick göra en spelning här. Tyvärr krockar deras spelning med ZZ Top som lockat till sig en enorm publik så det är nästan pinsamt liten publik framför scenen när Jag Panzer inleder sin spelning. Tack och lov så fylls det på mer och mer så mot slutet är publikmängden ändå helt acceptabel.

Inför festivalen listade jag Jag Panzer som en av mina fem förväntade höjdpunkter så det är med spänning jag ser bandet äntra scenen. Kommer de att leverera på en nivå som jag hoppats på när man äntligen får chansen att se dem? Svaret blir ett rungande ja redan från inledande Far Beyond All fear från senaste plattan The Deviant Chord. Det känns direkt att detta kommer att bli bra. Gamla favoriter som Chain of Command, Iron Eagle, Black och givetvis Shadow Thief varvas med nyare låtar som Achilles. Vi bjuds till och med på tre låtar från debutplattan så jag är mer än nöjd. Harry The Tyrant Conklin imponerar verkligen med sina röstresurser och Mark Briody får visa att han är en mycket duktig gitarrist. Ska man vara något negativ så är det att i princip samtliga låtar håller samma tempo. Spelningen skulle mått ännu lite bättre av att någon mellantempolåt dök upp och bröt mönstret för nu är det fullt ställ hela vägen igenom. Det är det enda negativa jag kan komma på för jag har äntligen fått se Jag Panzer live!

Vilka: Jag Panzer

Var: 4Sound Stage

Bäst: Chain of Command, Black och Shadow Thief