CD

Liverecension: Hank Von Hell – Sweden Rock Festival 2019-06-08

Samtidigt som gitarrhjältarnas gitarrhjälte tillika surgubben Ritchie Blackmore gör en tempofattig Sverige-comeback på festivalens största scen så är det dags för en festivaldebut för Hank Von Hell på Sweden Stage. Den återvändande forne Turbonegro frontmannen gjorde i höstas comeback med grymma skivan “Egomania” och det är en laddad skara människor som samlats framför scenen.

Bandet sparkar igång med “Egomania” och det är fullt blås från första stund. En rolig detalj som jag slås av direkt är bandets dresscode, som passar Hank som handen i handsken men får de andra att se ut lite som dansbandet Scotts. Musiken är dock punkrock när den är som bäst, och efterföljande “Pretty Decent Exposure” och “Dirty Money” är så ösiga att det är omöjligt att stå still.

Det bästa med konserten är dock såklart Hank Von Hell själv. Han är så underbart flamboyant och full i fan så det går inte annat att älska honom. Hans mellansnack är vansinnigt underhållande, och även fast han är norrman så pratar han felfri svenska på riktig Stockholmsdialekt. Han bevisar också att han, förutom att fixa homoerotisk punkeufori i “Bum to Bum” och riktiga rockhits i “Fake It”, att han även klarar av att visa smärta och svärta i en grym version av Nine Inch Nails “Hurt”.



Tyvärr är ljudet inte det bästa under konsertens gång och jag hade kanske även önskat några fler Turbonegro-låtar, men trots det är det en redig käftsmäll till punkspelning som får avsluta min recensionsvända på årets festival. Det är i ärlighetens namn bättre än en fisljummen “Smoke On The Water”.

Vilka: Hank Von Hell
Var: Sweden Stage
Betyg: 4/5
Bäst: “Fake It”

Relaterade artiklar

Ron Dahlgren

Ron Dahlgren

CHEFREDAKTÖR

Nina Dahlgren

ANNONSANSVARIG

Mange Byström

WEBB/SOCIALA MEDIER

Tipsa oss om nyheter

Rocknytt Logga 2019

Följ oss på Facebook!

Rocknytt Topp 20 Pirate Rock

GÅ TILL OMRÖSTNINGEN