Liverecension: Misery Loves Co – Katalin, Uppsala 2018-11-02

Äntligen en spelning på hemmaplan för dysterkvistarna i Misery Loves Co, och det inför en publik som till stora delar bestod av vänner, familj, musiker och faktiskt en tillrest hela vägen ifrån Sri Lanka. När det är höstlov och fredag i akademikerstaden Uppsala så krävs det en arbetsinsats för att knacka loss frosten från den något svårflirtade publiken och Your Vision sparkar igång kvällen, ja i alla fall på scenen. Som Michael Hahne sa till mig efter konserten så märker man inte själv så mycket på scenen när man är i sin egen bubbla. Något som jag märkte var det enorma driv som skinnplågaren Jesper Skarin och basisten Jörgen Sandström har. Med den tunga grunden så går det liksom inte att misslyckas även om publiken är osvajande stel eller bara artigt återhållsamma denna kväll.

För oss lyssnare så verkar tekniken fungera bra konserten igenom och A million lies och On top of the world bränns av och Patrik Wirén bjuder faktiskt på ett leende även om han manar på bandet när det blir lite för tyst på scen innan nästa låt drar igång. Musiken känns inte daterad och det är så in i helvete aggressivt ibland så att det hela borde ha varit värt en mosh pit framför scenen. Örjan Örnkloo och Michael Hahne står stadigt på scenen i sina poser och levererar hela vägen.

Läs även:  Liverecension: Necrophobic, Blood Of Serpents & Coffin Creep - Club Abraxas 2018-11-02

Men någonstans där i mitten så blir det lite stiltje, och avsaknaden av variation når iallafall mina öron. Det blir helt enkelt lite för dystert och melankoliskt så blickarna börjar flacka och jag drar mig längre bakåt i lokalen. Där hittar jag plötsligt ljudet och hör Wiréns sång i den krossade stackars lilla mikrofonen som fick besöka scengolvet allt för ofta. Katalin är verkligen inte den mest optimala konsertlokalen och men i mörkret därbak så jag får återigen igen upp intresset till Would You?

Till slutspurten så har både farmor, småbarnsföräldrarna och den avlägsna gästen från Sri Lanka fått upp ångan och Misery Loves Co driver oss i mål med Damage Driven, Them Nails och Surburban Breakdown. Nu när äntligen publiken vaknat till så bjuds det tyvärr bara på ett extra nummer med Kiss Your Boots och man förstår inte vad man saknar för ens det är borta. Misery Loves Co har varit borta i många och men fyller väl sin plats på rockscenen igen och kan grabbarna bara lägga lite tid på en ny platta så kan man nog hålla igång dystercirkusen i många år framöver.

Misery Loves Co – Katalin, Uppsala 2018-11-02

01. Your Vision
02. A million lies