Wishbone Ash – Liverecension Sweden Rock Festival 2017-06-09

19 Shares

Presentatören och tillika filmkritikern Ronny Svensson säger följande minuten innan Wishbone Ash går på scen: “Det här bandet är ett av de fem bästa banden på SRF för mig. Lätt.” Jag kan relatera till det.

Wishbone Ash slog ju igenom stort med sitt tredje album Argus från 1972, och en övervägande del av kvällens set är låtar från just detta klassiska verk. När bandet inleder med The King Will Come från nämnda album händer något som är ganska ovanligt. Och klychigt. Jag får fan gåshud. Gitarrspelet är i sådan världsklass att jag knappt tror vad jag hör. Efter denna förträffliga inledning så börjar bandet glida in i en slags gubbrockblues vilket får mig att tappa intresset en aning. Men allt är förlåtet när de där speciella tvillinggitarrerna börjar igen. Och Warrior! Vilken låt. Sannolikt det bästa jag hört hittills på Sweden Rock i år.

Det är ju så att Argus är bandets mästerverk, och hur många album de än släppt efter det så inser de själva att det är  låtarna från nämnda mästerverk som folk vill höra. Just detta album har ju varit såpass inflytelserikt när det gäller gitarrspel att det nästan är som en ABC-bok över hur progressiv hårdrock ska skapas. Utan Wishbone Ash inget Iron Maiden vågar jag påstå.

Grejen är att spelningen är lite kort. Låtarna är så långa och episka att efter halva setet (på en timme) så har de endast avverkat tre och en halv låt. Det blir emellanåt lite väl långa utflykter (Phoenix är snudd på extrem), men som helhet är detta ändå en spelning som är riktigt minnesvärd.

Betyg:>