Liverecension: Tribulation – Pustervik, Göteborg 2016-10-29

tribulation_bild-till-recensionAnna Fabbri | Rocknytt

Med både Halloween och Alla helgons dag i antågande vimlar Göteborg av gastar, vampyrer och andra fantasifoster denna lördagskväll. Vad kan då passa bättre än att bege sig till Pustervik för att beskåda lite stämningsfull black metal, sprungen ur de djupa värmlandsskogarna?

Det är alltså Tribulation som står som kvällens huvudakt, men först värms klubben upp av soloprojektet Trepaneringsritualen och spacerockarna Yuri Gagarin, som verkar ha en hel del anhängare på plats.

När Tribulation äntrar scenen genom en giftgrön, rökelsemättad dimma märker man att medlemmarna har tagit sina scenpersonligheter till en ny nivå. Den basspelande sångaren Johannes Andersson har samma vårdade uppsyn som någon som har legat bakfull under en gran den senaste veckan, och Jakob Ljungberg – som knappt syns bakom trummorna på grund av all rök, ser som vanligt ut som en sammanslagning av 70-talets Bobby Liebling och Geezer Butler. Det är dock de två gitarristerna Jonathan Hultén och Adam Zaars som har grävt djupast i sminklådan. Jonathan har förvandlats till en förtappad faun med leopardfläckigt bröst och orientaliska inslag i sin klädsel. Adam har snarare anammat den klassiska black metal-looken med vitt ansikte, svartmålade läppar och ögon och svartvitrandig hals. Helhetsintrycket är att bandet väver in sina texter och influenser fullt ut i sin visuella framtoning.

Det är en av fjolårets allra envisaste öronmasker som inleder spelningen. ”Melancholia” är en galet catchy låt, men precis som förra gången jag såg Tribulation försvinner den förtrollande gitarrslingan, som annars går som en röd tråd genom hela låten, bakom de andra instrumenten. Synd! Hursomhelst visar bandet att de tar sina liveshower på allvar. Det är så snyggt och tight att man bara njuter. Johannes står som den bergfasta historieberättaren i mitten av scenen, flankerad av Jonathan och Adam. Adam dominerar publiken med ondskefull energi, medan Jonathan är hypnotiserande i sin roll som besatt naturväsen.

Halvvägs in i spelningen glider plötsligt Rånda själv in på scenen; ett melankoliskt skogsrå (Alma Michold) draperat i svart som framför en flyktig dans till de drömlika tonerna av ”Cauda Pavonis”. Dansinslaget förhöjer konsertupplevelsen betydligt jämfört med när det instrumentala stycket spelas upp som pausmusik på en tom scen. Stilistiskt påminner numret om omslaget till bandets senaste album The Children of the Night. Det knyter också ihop vad som känns som akt ett och två av kvällens föreställning.

Läs även
Tribulation släpper nytt

Många av låtarna som framförs är förstås hämtade från ovan nämnda album, men det blir även lite ”gammal skit”, som Johannes kallar det. ”Seduced by the Smell of Rotten Flesh” från The Horror sitter som en käftsmäll, precis som ”Suspiria de Profundis” från The Formulas of Death. Avslutningsnumret ”When the Sky Is Black With Devils” är hämtad från samma album. Detta är också en av kvällens bästa låtar.

Alma Michold är bara ett av flera nya inslag den här kvällen. Diskret placerad längst till vänster på scenen finner vi Sofia Rydahl omringad av klaviatur. Dessutom bjuder bandet på en låt som aldrig tidigare har framförts live. ”Strains of Horror” framkallar jubel hos kärntruppen av fans som bildar klunga nedanför scenen.

Det är inga större problem att få plats längst fram. Ljudet vid scenen är relativt högt och förvånansvärt bra, medan det känns förhållandevis klent när man ställer sig framför mixerbordet. Av

okänd anledning ligger lokalen inbäddad i lukten av korvspad, men gällande kvällens underhållning finns det inte mycket att klaga på. Tribulation gjorde ett starkt intryck på Sweden Rock Festival i juni, då jag såg bandet för första gången. Idag var det ännu bättre.

Tribulation – Pustervik, Göteborg 2016-10-29

Publik: ca 320

Melancholia