STEEL PANTHER – Liverecension från Trädgår’n, Göteborg 2015-03-22

91 Shares

steel-panther01-foto-millan-gradin-rocknytt484

Steel Panther gjorde i söndags sin tredje Sverigespelning på drygt ett år, och är tillbaka med vad de själva kallar ”The new and improved Steel Panther show”. Som support hade de med sig den engelska trion the Lounge Kittens, som framförde fantastiska versioner av kända rockdängor med bara sina röster och ett piano. Iklädda giftgröna, zebramönstrade klänningar tjusade de publiken med bland annat Rammsteins Du Hast, System of a downs Chop Suey och Steel Panthers Gloryhole. Det var definitivt ett band som väckte mersmak.

För de som aldrig har sett Steel Panther skulle man alldeles för lätt kunna beskriva dom som ett plojband från Los Angeles. Det är dock inte hela sanningen. Visst driver de ohämmat med allt som kännetecknar 80-talets hår-rock, en oerhört tacksam era att göra narr av, men de gör det med en minst lika ohämmad entusiasm och inlevelse. De ger allt för att underhålla publiken, och de älskar varje sekund.

De som har sett bandet tidigare vet precis vad de får. Fyra påhittade karaktärer i spandex, läder och peruker (åtminstone tre av dom) som skickligt framför könsrocklåtar osande Van Halen, Bon Jovi och Def Leppard. Mellansnacket består av en aldrig sinande ström av sexistiska skämt. Tonvikten läggs dock på att driva med varandra, och i synnerhet med basisten Lexxi Foxx. Det mesta av snacket sköts av gitarristen Satchel och sångaren Michael Starr, medan Stix Zadinia håller sig relativt passiv bakom trummorna. Underhållande eller bara pinsamt? Enligt min åsikt är det 95 % underhållande, men det gladde mig ändå att det mest obscena mellansnacket från tidigare spelningar uteblev.

Vad var ”New and improved” då? Jo, en utveckling av Lexxi Foxx´s så kallade hårsolo, som vanligvis innebär att han slänger med sitt långa hår framför en golvfläkt. Två nyinköpta lövblåsar tog det hela till helt nya dimensioner.

Låtmässigt bjöds vi på en generös blandning från samtliga tre album, inklusive ett akustisk medley där vi bland annat fick höra den nyskrivna kängan åt Kanye West. Den omåttligt populära powerballaden Community Property spelades som extranummer, och kvällen avslutades med ett konfettiregn till Party all day.

Spelningen var den bästa jag har sett med bandet. Tight, energiskt och med en partystämning som få band klarar av att uppbringa en söndagkväll.

Band: Steel Panther
Datum: 2015-03-22