BOMBUS – Liverecension från Bråvalla Festival 2014-06-27

Bombus-srf-effietrikili-480

Bara i år har jag sett Bombus så många gånger att det nästan börjar kännas lite löjligt. Jag har nödvändigtvis inte sett dem för att de är något favoritband, men de är liksom överallt nuförtiden och således har det blivit ett stort antal Bombus-gig för undertecknad. Spelningen på Bråvalla skulle visa sig vara den klart bästa hittills i ordningen. Att Bombus har ett gediget låtmaterial med låtar som Apparatus, Let Her Die, Biblical och Master The Reality visste vi redan, men för att verkligen tagga till ordentligt var det tydligen ett oväder från helvetet som krävdes. Just den här dagen genomled jag synnerligen höga nivåer av misär på grund av en elak bakfylla efter min lediga gårdag, en tom mage eftersom att det inte gick att handla mat då Bråvallas fantastiska chip inte fungerade och till råga på allt började det hagla och blåsa småspik. Ett tag var gråten nära för er stenhårde och trogne recensent, men efter Bombus spelning kändes allt lite bättre. Bombus visade att man inte var beredd att böja sig för vädrets makter, utan istället låta de usla förutsättningarna agera motivation för att göra en ännu bättre spelning. Denna beundransvärda inställning smittade av sig på undertecknad och jag kände att om Bombus kan så kan jag också. Lite smolk i bägaren var dock såklart att sex personer hamnade på sjukhus efter att blixten slagit ner väldigt nära scenen där Bombus spelade. Det indikerar också på hur dåligt vädret faktiskt var, så en eloge till Bombus som lyckades vända ett hopplöst läge till en kanonspelning och även en eloge till de tappra själar som trotsade vädergudarna för att dyrka lite bredbent rock från Göteborg.

Scen: Juno
2014-06-27