HARDCORE SUPERSTAR – Liverecension från Sabaton Open Air, 2013-08-15

hardcore-superstar-foto-effie-trikili-rocknytt.net

Band: Hardcore Superstar
Plats: Rockstad:Falun (Main Stage)
Datum: 2013-08-15

Klockan är 21.28 på kvällen när Hardcore Superstar intar scenen i Falun. Det är lite kylslaget och månen lyser över Falun och dess festivalbesökare. Därför passar det bra att bandet sparkar igång med “Moonshine” som alltid är ett säkert kort som öppningslåt. Just säkerhet är något som präglar hela konserten och det märks att Jocke Berg vet precis hur man tar en publik. Tidigare under kvällen har jag sett Kissin’ Dynamite spela på den mindre scenen och visst har Johannes Braun potential att bli en riktigt bra frontman, men jag hoppas han såg konserten med Hardcore Superstar för Jocke Berg har utvecklats till en av de absolut säkraste frontmännen inom genren. Jag tänker automatiskt på en Duracellkanin, men i en positiv mening när jag ser Jocke studsa runt.

“Moonshine” övergår i “Bag On Your Head” och en viss seghet infinner sig. Denna seghet försvinner i och med att bandet som tredje låt återigen kör ett säkert kort. “Last Call For Alcohol” bjuder inte bara på ett härligt ös utan det ger också tre personer i publiken chansen att få vara med på scenen. Och med tanke på låtens titel så skålas det naturligtvis. Jag känner under resans gång att det är mysigt och gemytligt att bevittna Hardcore Superstar. Jag märker att jag står och stampar takten och det betyder att Hagberg är nöjd med det han ser. “Kick On The Upperclass”, “Dreamin’ In A Casket” och “My Good Reputation” framförs klanderfritt och jag är grymt imponerad av låten “Above The Law” från senaste plattan.

Som helhet är konserten präglad av säkra kort och förutom “Above The Law” så sticker inget ut nämnvärt utan det är helt enkelt jämnbra rakt igenom. Bandet har kul på scenen och till skillnad från spelningen med Kiss på Friends Arena så får vi ett längre set. Om det var kylslaget när konserten började så hade en hel del värme infunnit sig klockan 22.32 när spelningen var över.

Fråga: Var det någon som räknade antal gånger Jocke Berg sa Falun?

01. Moonshine
02. Bag On Your Head