AXXIS – Liverecension från Sabaton Open Air, 2013-08-17

axxis-janne-mattsson-rocknytt01

Band: Axxis
Datum: 2013-08-17
Plats: Rockstad Falun
Bäst: Bernhard Weiss är en underhållare av rang.
Sämst: Polska Mathilda tar upp en massa dyrbar tid på scenen!

Blev du inte charmad av AXXIS’ insats som förband åt GAMMA RAY och HELLOWEEN på 2007 års ‘Hellish Rock’ turné vet jag inte vad det är för fel på dig. Maken till spelglädje hade jag inte sett på många år. Att under drygt 45 minuter lyckas prestera så mycket, ja till och med mer än vad de båda betydligt större huvudbanden gjorde är ingenting annat än förbannat imponerande.
Efter den svängen har spelningarna i Sverige varit få. Men i somras betades i alla fall Sweden Rock Festival äntligen (“efter år av tjat!” / Bernhard Weiss) av. Bernhard själv tror också att det kan vara just tack vare fjolårets intervju som undertecknad gjorde på Rocknytt som både Sweden Rock Festival och Rockstad Falun nappade. Skulle det vara sant blir jag genast stolt som en tupp.

Spelningen på Rockstad Falun inleds rappt med ‘Utopia’, från just “Utopia” (2009). Även om publiken inte är stor så är den i alla fall tapper och sjunger med så gott den kan, något som i synnerhet Bernhard uppskattar då han ständigt ger tillbaka tre gånger så mycket som han får. Duracellkaninen har med andra ord inte en match mot Tysklands gladaste sångare. Att hans röst inte alltid håller högsta klass tar han igen med en stor dos humor. Mest applåder rivs ner när han via sin lilla fusklapp gör allt för att charma den svenska publiken – på svenska! Nu ska ingen skugga falla över de andra medlemmarna heller då både Rob Schomaker (bas) och Marco Wriedt (gitarr) gör sitt yttersta för att matcha Bernhards spelglädje.

Konsertens enda dipp är när ‘Touch the Rainbow’ rivs av i något som närmast kan liknas vid country, ackompanjerad av en polsk guttaperkaboll vid namn Mathilda som plockats upp på scen för att spela tamburin, -något som tydligen är riktigt svårt. Medan Bernhard sliter sitt hår och försöka tygla den galna polskan rinner dyrbara minuter i väg. Det känns mest bara onödigt att ha henne där uppe, men vissa traditioner är tydligen till för att hållas [AXXIS låter alltid en tjej komma upp på scen och spela tamburin i en låt.]

Efter tramset med Mathilda avslutas konserten starkt med ‘Tales of Glory Island’, ‘Living in a World’ och den självklara avslutaren ‘Kingdom of the Night’ innan det är tack, hej och ett innerligt “hoppas vi ses snart igen!”. Det är något jag också hoppas på. Kom igen nu SKOGSRÖJET – boka! Låt då också speltiden landa på i alla fall 60 minuter.