TESTAMENT – Liverecension från Getaway Rock Festival, 2013-08-08

GRF-Testament-janne-mattsson-rocknytt

Datum: 2013-08-08
Plats: Getaway Rock Festival
Bäst: “True American Hate”
Sämst: “D.N.R. (Do Not Resuscitate)”

TESTAMENT har det inte lätt dagen till ära. Det är inte bara regnets fel utan även mitt eget. Det är dels för att jag var på comebackspelningen i London 2005 som sedermera blev en sjujäkla liveplatta och dvd samt att jag var på spelningen i Västerås förra året, -och det är en av de mest intensiva urladdning jag någonsin varit med om! Så krasst sett startar de idag redan i en uppförsbacke. Till en början ser den ut att vara lite för brant. Ljudet svajar ordentligt och får det till en början att låta som om TESTAMENT till och med är otajta i inledande “Rise Up”. Ni hör ju själva: ett otajt TESTAMENT, hur tänkbart är det!?

Drygt halvägs in i efterföljande “More Than Meets the Eye” börjar saker och ting ordna upp sig. Både Alex Skolnick och Eric Petersons skickliga gitarrspel träder äntligen fram i ljudbilden som fram till nu dominerats av Gene Hoglans (fantastiska) trumspel och Chuck Billys enorma pipa. Jag har sagt det förr men drar mig inte för att säga det igen: genrens bästa röst!

“More Than Meets the Eye” följs upp av hårda “Native Son” och vad som nästintill redan nu måste räknas som en modern klassiker, stenhårda “True American Hate”, som får var och varannan beskådare att hytta med näven och vråla med i “hate”. Efter det tuffar konserten på klanderfritt där var man gör sitt jobb utan att förta sig. Trots att det ihärdiga regnet gör sitt yttersta för att dra ner mungiporna på besökarna så ror TESTAMENTs trygghet och rutin hem det hela utan speciellt svåra ansträngningar. Det enda minuset är att låtlistan är så gott som identisk – men nedbantad – mot fjolårets turnésväng. Någon sorts karamell kunde de gett oss att suga på, men man kan inte få allt.