VECKANS TOPPNYHETER
VECKANS MEST DELADE
FLER ARTIKLAR
sonic syndicate album480

Låt för låt: Sonic Syndicate

0 Shares

 sonic syndicate album480

Bandets gitarrist Robin Sjunnesson ger er här chansen att få information och tankar om albumets samtliga låtar inklusive bonusspåren. Så vill du veta hur en specifik låt kom till eller i vilken ordning de skapades är det bara att fortsätta läsa. Skivan släpps fjärde juli på Nuclear Blast Records och är producerad av Robert Laghi i Bohus studio. Skivan innehåller elva spår exklusive de tre bonuslåtarna och släpps fyra år efter föregångaren “We Rule The Night”.

01. Day Of The Dead
– Låten är en utav dom första som skrevs inför detta album. Med andra ord så var denna låten ett alster som var med och bestämde vilket håll nya plattan skulle gå. Mörker, mycket gitarriffande och hockeykörer – men ändå dom typiska SOSY elementen som catchy refräng. Refrängen skrev vi om ett par gånger, och den som det till slut blev var nånting vi arrangera efter ett par öl i studion. Det var nästan givet från början att detta skulle vara låten som öppnar albumet.


02. Black Hole Halo
– Första singeln som släpptes från plattan. Kanske inte den låten som representerar nya albumet i sin helthet, men däremot en väldigt bra brygga ifrån vårt förra album “We Rule The Night” till detta album. Lite som en förhandstitt på vilken aveny vi har valt att gå denna gången. Musikaliskt sätt så känns det som en låt som hyllar stilarna vi har influerats under våran karriär. Den har en touch ifrån det klassiska “Göteborgssoundet”, men även en klick ifrån det Amerikanska, och det är väl dom två stilarna, bland annat, som vi kombinerat mycket på våra tidigare album.

03. Long Road Home
– Här kombinerar vi olika element väldigt friskt. Från tight mörker och dunkel i verserna, till stora bergstoppar i refrängen. Jag tror det kan ha mycket att göra med att detta var en utav låtarna jag skrev klart när jag bodde i Spanien. Jag skriver och spelar in väldigt mycket pre-production under natten, för de är då jag känner mig mest inspirerad. Men refrängen och sticket skrev jag på min takterass i ett soligt Barcelona där jag hade en fantastisk utsickt över hela staden. För att försöka få fram samma känsla som vi hade på demolåten inför albuminspelningen i Bohus Sound, så spelade jag faktiskt in alla rythmgitarrer till Long Road Home under natten och alla lead/melodigitarrer mitt på dagen då solen var framme.

04. My Revenge
– Även denna var bland dom första låtarna som skrevs inför albumet. När vi hade bestämt oss för att skriva nytt album, så berättade vi det för vårt skivbolag och alla som jobbar för oss. Alla var ju såklart väldigt nyfikna på vad vi skulle göra denna gången, och då var de denna låten vi visade upp. Alla blev riktigt taggade och hela processen sattes igång direkt. Låten skrevs i Finland. Jag packade ihop min studioutrustning och åkte över till Helsingfors, där Nathan bor. Vi fick tag på en stuga 2h utanför Helsingfors, mitt i en skog precis bredvid en sjö, där vi låste in oss i 1-2 veckor för att skriva musik.

Musik- och textmässigt så är detta en utav dom argare låtarna från nya plattan, men det är ett skönt kontrast för oss då vi bara hade roligt när vi skrev den.

05. Before You Finally Break (feat. Speed/SOILWORK)
– Ja jävlar! Hela låten är som ett stort 70.000ton tåg som bara kör över en och man får aldrig chansen att ta ett andetag. Detta var den absolut första låten som skrevs för plattan, och som man hör så satte vi ribban högt redan från början. Jag gick in i en studio i Solna tillsammans med min gode vän Henrik Linder (från Dirty Loops) utan något riff, utan någon idé eller nått alls. Jag kopplade in gitarren och tryckte på Rec, och alla riff kom helt naturligt fram. Jag tror det var mer adrenalinet som fanns genom att jag bestämt att “Nu ska jag börja skriva nästa SOSY album” som gjorde att alla bara kom lastat. När dom andra i bandet hade lagt sin touch på det hela, så lät det på nått sätt som att Björn Strid (Soilwork) borde varit med i låten. Vi hade redan nämnt att vi ville ha med någon gäst på skivan, och alla hade Björn i åtanke, så det var riktigt coolt att han ville göra det. Han sa faktiskt “Ja” innan han hade hört låten – men sen så har vi ju känt varandra i flera år och SOSY och Soilwork har ju turnerat ihop, så vi vet ju vad båda parter går för.

06. Catching Fire
– Både introt och första delen av versen låter som ett soundtrack till någon fet film. Jag menar nu inte att vi har tagit det från nånting, utan att allmänt hade denna låt varit en bra filmlåt tror jag. Bryggan har ett groove some alltid får mig att digga med, jag släpper lös lite där i mitt gitarrspel. Alla som känner mig vet att jag hatar gitarrsolon, men det kändes som om det vore fräckt med ett “Melodiparti/solo” i slutet av låten. Absolut inte den mörkaste låten på plattan, men den har ett skönt groove genom hela låten.

07. Unbreakable
– Episk, Stor, Melankolisk… Detta är en väldigt personlig låt för mig, den skrevs när jag fick reda på att en gammal vän hade drabbats av cancer. Även ifall detta kanske är den lugna låten på albummet, så känner jag ändå att John och trummorna får jobba en del. Det handlar inte bara om att banka på här, utan att förmedla en känsla som jag tycker John lyckades helt perfect med. Vi jobbade även väldigt mycket med piano och stråkar för att få fram alla känslor vi ville förmedla.

08. It Takes Me
– Här hörs nog den röda tråden, som har gått igenom SOSY’s alla album, rätt väl. Den har väldigt mycket element som påminner om “Love and Other Disasters” plattan, men endå 5 steg frammåt. Denna låten började faktiskt skrivas akustiskt, efter jag och Nathan varit ute en kväll, men det märktes väldigt tidigt att låten skulle vara en snabb och hård låt.

09. See What I See
– Lite mer punkig/hardcore’aktig på nått sätt. Jag ville gärna göra en riffig, snabb och kort låt till plattan. Första versionen av denna låten var nog inte mer än 1:30 lång, men så “råkade” jag skriva till mer grejer. Hur som helst, snabb och fet låt med en lugnare refräng för att få fram det dynamiska i det hela. Detta är nog en utav dom roligare låtarna att spela, iaf för mig, för det händer mycket på rätt kort tid.

10. So Addicted
– Detta är kanske utstickaren på detta album. När denna skrevs, så visste vi inte ifall detta var en låt till plattan eller vad det var. Den skiljer sig rätt mycket från dom andra låtarna, men så fort vi skrev sång och spelade in all piano och stråkarna, så hörde vi hur bra denna skulle passa på plattan ändå för att göra det mer intressant. Det finns mycket känslor i denna låten, och sången bär verkligen fram detta bra tillsammans med musiken. En annan strukturmall än på vad det är på dom andra låtarna, men man förstår ändå låten rakt igenom. Denna låten var även en utav låtarna som skrevs på olika håll, så när musiken var klar från mig nere i Spanien, så skickades det till Nathan i Finland för att spelas in sång. När jag sedan fick tillbaka låten med sång, så kunde jag inte sluta lyssna på den.

11. The Flame That Changed The World
– Denna låten är lite typiskt tidigt SOSY också. Lite hektiska partier och med sågande keyboard slingor, så låter det rätt mycket “Svensk metal” över detta. Mycket kicktrumma genom hela låten, och det är ju gött! Var nog den lättaste låten att skriva och att spela in för alla skulle jag tippa på.

LIMITED EDITION BONUS TRACKS:
12. Diabolical Work Of Art
– Asså! Denna låten är så fet! Det är sånt jävla tryck i den och den är groovey som fan. Jag skulle vilja påstå att detta är min favoritlåt från nya plattan, och jag tror dom andra i bandet värderar den högt med. Introt och versen har mycket ondska och aggression bakom sig, medans refrängen sen bär på mycket vemod. Jag älskar när man kontrasten i det hela, och jag är riktigt stolt över denna låten. Mycket intressant uppbyggnad har den med, det finns bara två refränger i låten och ett outro som vänder på hela känslan. Vi vågade ta ut svängarna här och jag tycker det blev så jävla bra.

13. What We Shared
– Jag tycker att denna låten har många intressanta delar. Den har en brygga och refrängen som går i en anna tonart än vad resten av låten gör. Denna låten skrevs delvis under pre-productions veckorna i Finland, så detta är en låt som började skrivas i tidigt skede, men blev klar precis innan vi gick in i studion. Refrängen känns väldigt starkt och jag tror nog att många kan relatera till det Nathan sjunger.

14. Another Soldier Down
– Här möts nog alla SOSY singlar i en och samma låt. Den har väldigt mycket likheter med låtar från Only Inhuman, Love and other Disasters och We Rule The Night. Jag tror att detta kommer vara en väldigt roligt låt att spela live, om vi nu kommer göra det, för det känns som en festivallåt för mig. Detta var den första låten vi spelade in i studion, så det är ju lite kul att det är den sista låten och den som avslutar plattan.

RELATERADE ARTIKLAR
SENASTE NYHETERNA
VECKANS TOPPVIDEOS
ALLA NYHETER
Rocknytt
Ron Dahlgren

Ron Dahlgren

CHEFREDAKTÖR

Nina Dahlgren

Nina Dahlgren

ANNONSANSVARIG

Mange Byström

Mange Byström

WEBB/SOCIALA MEDIER

Tipsa oss om nyheter