VECKANS TOPPNYHETER
VECKANS MEST DELADE
FLER ARTIKLAR
soilwork-logo-new-album

SOILWORK möter framtiden med nya begrepp

35 Shares

 

soilwork-logo-new-album
Att intervjua artister inför kommande skivsläpp blir till något obligatoriskt i en skribents vardag, där man under de oftast trettio minuter långa samtalen även försöker få med intressanta händelser ur det förgångna för att göra det hela än mer intressant för läsaren.

Samma upplägg hade jag i åtanke när jag skulle träffa Björn och Ola i SOILWORK, då de besökte vår kungliga huvudstad för att promota sitt nya alster “The Living Infinitie”. Men aldrig har skrivande skribent mött ett par grabbar med en sådan passion och brinannde konstnärsådra inför sin nya skapelse som Björn och Ola, och jag konstaterar efter mina trettio minuters berättigande att några anekdoter fanns det knappt utrymme för.


I denna intervju tar Ola och Björn med oss på en speciell resa ur livets och musikens olika vinklar och perspektiv, om hur avgörande en amfetamindrink kan vara för att knyta ihop en dubbel-platta och vad som krävs för att våga sig på ett sådant mastodontverk.

Det är ganska vågat att göra en dubbel-platta. Speltiden klockar in på 1:24. Jag hittar mycket nya sound-begrepp samtidigt som ni har lyckats hålla kvar det som kännetecknar bandet. Var det en dubbel-platta som krävdes för att både hålla kvar bandets grundsignum och leverera en stor portion förnyelse?

Björn: Vi kände väl att vi ville ha en utmaning denna gång. Efter allt som har hänt den senaste tiden så fanns det så mycket positiv energi hos samtliga i bandet då vi tyckte att det blev ett rejält uppsving när DAVID ANDERSSON (Gitarr) kom med i bandet. Så istället för att gå i samma fotspår och släppa ett nionde fullängds-album med elva nya låtar så tyckte vi att tiden kändes mogen att utmana oss själva, och detta blev upprinnelsen till en dubbelplatta.

Ola: I och med att den musik som vi utövar innehåller ett sådant vitt spektra så kände vi att det fanns så mycket utrymme till att gå vidare och förnya sig. Vi kände oss aldrig oroade på att saker och ting skulle upprepa sig trots den långa speltiden då vi aldrig varit främmande att arbeta med olika typer utav rytmik. Det är en sak om man som punkband som endast kör tvåtakt skulle få för sig att släppa en dubbelplatta, då det med största sannolikhet hade blivit lite tjatigt.

Björn: Vi kände väl att vi behärskade den grejen att uttrycka oss på många olika sätt, att det helt enkelt skulle fungera att leverera en dubbelplatta. Sedan var det givetvis folk som rynkade på näsan när det fick nys om detta då deras oro att vi inte skulle ha tillräckligt med starka låtar för att täcka hela plattan blev påtaglig. Vi kan ju inte köra ett dubbelsläpp där första skivan är helt kanon och den andra bara känns som ren och skär utfyllnad. Sedan är det självklart en lite annorlunda process att jobba med en dubbelplatta då det blir så mycket svårare att hålla fokus på helheten under en sådan process. Det är väl därför många dubbelsläpp sällan känns kompletta när slutresultatet är i land. Men innan vi satte igång med hela processen så lovade vi varandra att om vi under inspelningens gång skulle känna det minsta utav tveksamhet, då skulle vi bryta processen och börja om. Tack och lov behövdes inte detta då vi hela tiden kände att vi var på spåren. Vi kände att det var en intressant väg att gå, att det skulle håla hela vägen och att det var en ganska unik idé då det inte händer allt för ofta att det dödsmetall-band släpper en dubbelplatta.

Ola: När vi kom på den idén så var min första reflektion ”Att släppa en dubbelskiva har väl i stort sett alla dödsmetall-band gjort”.

Björn: Visserligen har OPETH gjort en dubbel, men de delade upp det hela på två separata släpp, precis som GUNS N ROSES gjorde med ”Use your Illusion”. Men en dubbelplatta i det rätta ordets bemärkelse det händer inte ofta i dödsmetall-kretsar.

{youtube}M_DydLwYnUk{/youtube}

Det är många band som vill släppa en dubbelplatta, men många skivbolag backar då de anser att det är allt för kostsamt och riskabelt, särskilt när branschen ser ut som den gör idag.

Björn: Exakt!

När jag lyssnar på den nya plattan (Tjugo låtar till antalet) känner jag att de första tio låtarna levererar det som vi är vana vid när det gäller SOILWORK, medan den andra hälften på plattan sakta men säkert går in i en mer suggestiv atmosfär. Blev det till ett upplägg som ni arbetade fram eller föll pusselbitarna på plats utav sig självt?
Björn:
Om vi snackar själva upplägget och låt-ordningen så är det DIRK VERBEUREN (Trummor) som ligger bakom det mesta utav arrangemang och upplägg utav låtar. Men att det var ett medvetet val att det blev som det blev är ingenting som vi diskuterade fram i bandet.

Ola: Men att Dirk kanske hade detta i åtanke när han gjorde upplägget på plattan är nog ingen omöjlighet

Björn: Det är inte omöjligt. Han har nog haft en magkänsla som han gått efter. Jag känner personligen att andra plattan har ett mer mörkt skimmer över sig, som du säger lite mer suggestiv och mörkare atmosfär.

Jag kan stundtals känna lite PINK FLOYD utöver det hela, speciellt på inledningarna utav vissa låtar:

Ola: Det får vi väl ta som en komplimang. Att bli jämförd med PINK FLOYD är ingenting man blir varje dag (Skrattar).

Björn: Exakt! Det behöver inte alltid vara så att plattan måste rakt igenom generera samma känsla. Det finns en röd tråd igenom hela plattan fast med lite olika känslolägen gentemot första och andra halvan.

Kan man säga att det är en koncept-platta då låtarna inte tonar ut utan går in i varandra?

Björn: Textmässigt så har de ett slags generellt koncept över hela plattan. Det inhyser mycket frågor om vår existens. Sedan är det vissa trådar i det hela som sticker ut mer än andra.

Ola: Det är ingen fast berättelse, men man kan säga att texterna har en röd tråd.

Björn: Det är svårt att sätta finger på det hela. Det inhyser så klart lite självbiografiska element, men även moment där man blickar utåt med vissa tankar på saker som man ser och känner någonting inför.

För majoriteten utav era texter har i alla fall jag fått intryck utav att de är personliga!

Björn: Visst är det så. Det blir som en kanal där man får ventilera sina känslor, vilket jag personligen tycker är det bästa och det mest effektiva sättet att skriva texter på.

Jag läste i SWEDEN ROCK MAGAZINE om en amfetamindrink som du fick i dig utav misstag och att den blev lite till ett avgörande gentemot hur slutresultatet på plattan blev!

Björn: Det vet jag inte riktigt. Nämnda drink påverkade inte bandet lika mycket som den påverkade mig som drack det hela. Men man kan väl säga att det blev lite utav startskottet när jag började gå in i dessa tankegångar där jag började fundera om precis allting som ligger på existensbasis. Så där började jag på att grubbla igång rejält. Mitt liv kändes då för stunden som att det utspelade sig både före och efter (Skrattar). Men samtidigt ville jag inte tänka så eftersom jag någonstans ville avtraumatisera nämnda händelse efter som den var oerhört traumatisk. Så man kan säga att jag har gjort mitt bästa för att avtraumatisera det hela genom den nya plattan.

Ljudbilden känns mer symfonisk än vad det gjort på tidigare alster!

Björn: Det stämmer nog då vi har mer synthmattor på nya plattan vilket vi tyckte var på tiden.

Ola: För mig så känns musiken lite mer levande i produktionen, hur du spelar, hela tillvägagångssättet med inspelningen. Det känns mer organsikt, lite mer liv i det hela och inte så statiskt och perfekt.

Sedan har ni anlitat en gammal OPETH-producent JENS BOGREN som rattade spakarna. Är det första gången ni jobbar med honom?

Björn: Det är första gången som han producerar en platta med oss. Men han skötte mixen på föregående platta.

Björn! Du har utvecklat clean-sången på det nya alstret. Är detta någonting som du har jobbat lite extra hårt med på denna platta då jag rent generellt tycker att du har lagt ner mer tid på att skapa starka melodier. Det finns till och med två spår där du endast använder dig utav clean-sång vilket aldrig tidigare skett på en SOILWORK-platta?

Björn: Det är alltid någonting som jag strävat efter, att uttrycka MIG på så många sätt som möjligt. Sångmässigt har man insett att när man växte upp så var det endast så kallad skrik-sång som gällde. Men idag så har man insett att man kan låta brutal fast med en närvaro. En brutal närvaro med alla typer utav röster, vilket passar mig oerhört bra att få sjunga på olika sätt. Jag tycker att det är kul då jag anser mig som kamelont inom nämnda områden.

{youtube}_LEKU7cBOak{/youtube}

Du har inte tagit några sånglektioner med andra ord?

Björn: Nej! Jag har övat på egen hand. Sedan har jag alltid sjungit oavsett i vilken sinnesstämning jag befunnit mig i vilket har gjort att man har fått olika infallsvinklar när det gäller att se på sin egen röst vilket har skapat EN enorm hunger hos mig att hela tiden fortsätta att utforska sångens mysterier.

Som vanligt så levererar SOILWORK ett detaljrikt skivomslag!

Björn: Exakt (Skrattar).

Berätta lite konceptet!

Björn: Han gjorde omslaget till ”Stabbing the Drama (2005). Det var väl DIRK som kontaktade honom om jag inte minns helt fel då han skulle designa lite merchendise åt oss. Vi visste vad han gick för och han verkade gilla konceptet vilket utmynnade i att vi gav han ett försök att komma med förslag. När han väl hade levererat sin första idé så kände vi genast att han var rätt man för jobbet, så vi började tillsammans jobba med att få ihop alla delar och idéer som skulle bli till vad det blev. Slutresultatet blev ett sjö-tema eftersom album-titeln ”The Living Infinitie” är ett uttryck som JULES VERNE beskrev havet På vilket jag tycker är en oerhört häftig beskrivning utav havet. Så det klädde in sinnesstämningen, de existens-betonade delarna utav konceptet då samtliga inblandade var inne på att det skulle vara ett havstema viket gjorde att vi bestämde oss på ett ganska tidigt stadium hur vi ville ha det hela.

Ola: Ser man omslaget och lyssnar på musiken så tycker man att det förgrenar sig till någonting funktionellt. Det finns inte allt för många skivomslag där illustration och musik gängar sig till etthundra procent.

Björn: Det gick så otroligt smidigt denna gång. Det var inte några oklarheter på något plan utan allting föll på plats ganska på en gång.

Ola: Vi hade inte så många andra förslag och därav att det gick så smidigt som det gjorde.

Björn: Exakt. Det var endast lite finjusteringar som behövde göras på den befintliga iden. Så mycket mer blev det inte.

Ola: Sedan så kan man fråga sig hur många det är som kommer att förstå sambandet mellan omslag och musik.

Björn: Precis! Nu när folk mer laddar ner musik lagligt eller olagligt så har omslaget mer och mer tappat sin betydelse vilket jag tycker är oerhört frustrerande. Tanken med denna platta var att det skulle vara en dubbelplatta i ordets rätta bemärkelse, att när man öppnar plattan så är det två stycken skivor som ligger och väntar, lite som det var förr med andra ord, den gamla sköna atmosfär som en vinyldubbel inhyste.
soilwork-the-living-infinite-cd-2013 

Jag behöver väl inte ens ställa frågan om den kommer att släppas på vinyl!

Björn: Den kommer att komma även som vinyl.

Att släppa på vinyl känns nästan som något obligatoriskt i dagsläget!

Björn: Det häftiga när du släpper på vinyl är att du även får med en nedladdnings-kod så att du även kan få den som Mp3 om du nu vill ha plattan på din mobil bara för att nämna ett exempel.

Detta är väl skivbolagens desperata försök att få bort den illegala nedladdningen. Ett tillvägagångssätt som de borde ha anammat redan från början, att haka på trenden och inte nonchalera den!

Ola: Idag kan du få SPOTIFY för en spottstyver, och det verkar som att folk nöjer sig med detta.

Exakt! Nu har skivbolagen till och med köpt in sig i SPOTIFY, så nu är det skivbolagen som tjänar den största delen utav kakan.

Ola: Ok! Det hade jag faktiskt inte en aning om, men skitsamma (Skrattar).

Men ni kan leva på er musik?

Björn: Jag har inte haft något vanligt arbete sedan 2005.

Ola: Det är samma här. Dock kan jag inte erinra mig exakt när jag slutade på mitt så kallade vanliga jobb. Men i dagsläget är det musiken som är min fullsakliga sysselsättning.

Björn! Du har även andra projekt som rullar!

Björn: Du tänker på THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRA!

Exakt!

Björn: Vi släppte plattan under april 2012. Den har fått lysande recensioner men dock utan någon större promotion. Vi släppte det hela på ett italienskt bolag som inte har de medel som krävs när det gäller att marknadsföra en platta på ett fullskaligt sätt. Men samtidigt är nämnda projekt ett typiskt sidoprojekt då vi samtliga har andra projekt som väger tyngre. Det hela handlade mer om att vi ville göra en platta som stinker 1978 (Skrattar).

 

Det säljs inga plattor idag. Vad är SOILWORKS huvudsakliga inkomstkälla?

Björn: Dels är det merchendise. Sedan har vi en album-deal som vi får in rätt mycket pengar på.

Ola: Sedan så måste man hela tiden vara aktiv. Det trillar inte in pengar självmant på bankkontot i form utav feta förskott utan du måste ständigt vara i rörelse.

Björn: Som att turnera sjukt mycket.

Ola: På förra plattan så turnerade vi enganska hårt men dock inte tillräckligt gentemot vad vi borde göra. Att jämt och ständigt ligga på rulle är idag a och o för att de ska rulla in pengar, och då snackar vi inte om pengar där det finns ett överskott att sätta in på ett sparkonto, utan det handlar om att överleva, att man har mat på bordet.

Det är rekordmycket band som ligger ute på vägarna. Är detta någonting som ni märker utav, att ni kanske tappat en del utav de gamla fansen som följde er i början till andra band?

Ola: Kanske det. Det är oerhört svårt att säga. Det känns som om det var ett tag sedan som vi testade pulsen.

Björn: Att det är en del som på senare år varit skeptiska till våra släpp har vi märkt, och då syftar jag på tiden från att vi släppte ”Stabbing the Drama” och framåt då produktion och allt annat inte kändes bekant för lyssnaren. Visst kunde man höra SOILWORK i vissa melodier, men intensiteten och nerven gick helt förlorad. Men när vi 2010 släppte ”The Panic Broadcast” så började folk som kastade in 2005 komma tillbaka. Men vi turnerade inte så mycket som vi borde ha gjort på nämnda platta, för hade vi gjort detta så hade vi säkert fått ett ännu större uppsving. Men är det någonting som ska få upp folks ögon igen för SOILWORK så är det den nya plattan. Sedan är våra fans överlag oerhört lojala. De flesta har velat utveckla sig tillsammans med bandet, de har inte haft allt för mycket emot att vi gått vidare musikaliskt.

Min personliga reflektion är att alla får sin beskärda del när de lyssnar på den nya plattan!

Ola: (Skrattar).

Björn: Lite så är det faktiskt. En liten sammanfattning och lite därtill.

En del kommer att gilla hela skapelsen medan andra tar till sig valda bitar.

Björn: Framtiden får utvisa.

Blev inspelningen till en lång process. Jag får inte den känslan när jag lyssnar på plattan, utan snarare så inhyser det hela en mer spontan känsla rent atmosfäriskt?

Björn: Det tog två månader att spela in plattan!

Detta var snabbt jobbat må jag säga!

Ola: Inspelningen gick oerhört fort när man tänker efter.

Björn: Men under den tiden så jobbade vi stenhårt. Det var en positiv energi under hela inspelningen vilket det inte var under föregående platta då man märkte att Peter (Bandets förra gitarrist) inte var med riktigt på noterna. Visst, han var väl hyfsat intresserad när vi äntrade studion, men man kände att bandkänslan i stort sett var frånvarande och därför blev ”Panic Broadcast” som den blev. På nya plattan så har vi gått tillbaka till de tidigare släppens sätt att anamma det hela. Vi spelade in allt tillsammans, vi bodde i studion tillsammans, man kan kort och gott säga att det nya alstret är en band-effort till sin fulla grad.

{youtube}LR2C2kEONIU{/youtube}

Vilka länder känner ni att SOILWORK har starkast fäste?

Björn: Nordamerika och Australien är nog de två länder där vi känner att vi fått mest gensvar.

Ola: Finland får vi inte glömma. Där har det helt klart expanderat inför varje skivsläpp.

Björn: Sedan får vi nog ta med Sverige då vi de senaste åren har expanderat mer än vad vi själva någonsin trott skulle vara möjligt.

Ola: Samtidigt är det oerhört svårt att säga exakt i vilket land som vi gå bäst i. I och med att branschen ser ut som den gör blir det svårt att få en klar och tydlig bild i det hela. Samtliga länder vi åker till och det är många så kommer det alltid folk dit vi spelar. Men det känns som att det överlag är svårt för alla band att överhuvudtaget dra till sig en storpublik till konserterna. Men om man överlag spelar inför en mindre publik men som infinner sig på varje gig då känn det som att framgången mer är utportionerad över hela världen.

Är det något eller några länder som ni känner extra inför som ni aldrig besökt tidigare?

Björn: Sydamerika har vi aldrig varit i. Man har hört så mycket från band som varit där att det är en upplevelse som skall vara total, så det måste vi ta tag i.

Ola: Sedan har det varit lite snack om att åka till Kina vilket skulle kännas riktigt festligt göra.

Om vi går in lite på texterna. Tycker du att de skiljer sig en aning gentemot tidigare alster?

Björn: I och med händelsen med den obskyra drinken så har det trots allt fört någonting gott med sig då jag fått en helt annan självinsikt på saker och ting som hör livet till. På gott och ont så känns det som att man nu kan se sig själv från vilken jäkla vinkel som helst.

Ser du inte lika enkelspårigt på saker och ting?

Björn: Exakt. Det är som ett enda stort uppvaknande som emellanåt kan vara ganska kymigt att uppleva, men som samtidigt har satt stark prägel på texterna rent generellt. Man har kunnat förmedla sina tankar och känslor på ett sätt som man inte varit kapabel att göra tidigare.

PETER WICHERS lämnade bandet efter förra plattan och in kommer DAVID ANDERSSON som ny i bandet men ändå inte kan man väl säga?

Björn: Exakt! Han har spelat med oss som session-musiker av och till sedan 2006 när Peter utav någon anledning inte kunnat vara med och när vi tidigare har letat efter nya gitarrister, så han har definitivt förtjänat sin plats. Det är inte många gitarrister som man känner att de borde ha varit med ända sedan bandet startade.

Vad är den stora skillnaden mellan Peter och David i spelstil?

Björn: David är lite mer melankolisk i sin framtoning. Annars så är de ganska identiska i spelstil. Det är oerhört svårt att jämföra två personer överlag som figurerat i bandet under olika förhållanden. Men David tillför enormt mycket på sitt sätt helt enkelt, precis som Peter gjorde.

Ola: Fast jag tycker nog att David är lite mer spontan än vad Peter är. David kunde sitta i studion och bolla fram väldigt många idéer till ett parti men med helt olika karaktär vilket vi tyckte blev till någonting nytt och spännande.

Björn: Han är fruktansvärt musikalisk och oerhört lyhörd gentemot andra.

Om man ser över er diskografi så är den musikaliska utvecklingen ganska intressant då ni på de två första släppen var ett renodlat melodiskt death-metal band. Men redan på tredje plattan så hände någonting markant i det musikaliska där du började leka med växelsång. Var detta visionen redan när ni startade bandet att utveckla soundet till någonting mer melodiskt?

Björn: Jag kände väl personligen att jag ville göra någonting mer utav det hela. Jag älskar att sjunga brutalt och kommer alltid att ha en förkärlek till detta, jag vill inte känna mig limiterad på något vis. Men folk drog ganska snabbt slutsatsen att ”Nu vill de bli kommersiella och sälja plattor”, men så var aldrig tanken utan Jag kände det hela mer som en naturlig väg att gå i och med att alla andra i bandet utvecklade sig hela tiden, då de inte ville stå och stampa på en och samma plattform hela tiden. Det finns så många sätt att uttrycka sig på inom sången och brinner man för begreppet sång som jag gör är det en självklarhet att man vill ta till nya former och begrepp för att gå vidare i utvecklingen.

Ola: Det var ändå på det viset att vi andra i bandet till en början tyckte att det var ett på tok för stort steg att ta vilket utmynnade till ett ganska hett diskuterande i bandet.

Björn: Även jag var oerhört skeptisk till en början.

Ola: Klart som fan att du blev det när vi andra i bandet hade den attityden att ”Fan! Du kan väl inte sjunga” (Skrattar).

Björn: (Skrattar).

{youtube}YFug3xQBKAk{/youtube}

 

Ni var i all fall här i Sverige med stor portion säkerhet det första bandet som började utöva växelsång som ett begrepp?

Björn: Det var vi nog. Men idag känns det inte lika mycket som växelsång utan det glider in i varandra. Det känns inte lika mycket av och på som det gjorde i början. Idag känns det mer som att det vävs ihop vilket ger ett mer enhetligt intryck gentemot lyssnaren. Det känns lite mer smakfullt nuförtiden.

Vad står för dörren mer än att plattan kommer att se dagens ljus?

Björn: Det blir en monster-turné i Nordamerika till att börja med och då snackar vi 54 spelningar på 56 dagar. Vi kommer att stanna vid varenda jävla busskur längs vägen (Skrattar).

Ola: Och på dessa 54 gig så ska vi sätta alla låtarna (Skrattar).

Björn: (Skrattar). Det kommer nog att gå bra då vi kommer att ha lite produktions-rep innan turnéstart. I och med att vi bor utspridda över hela världen så kommer vi att mötas upp i Baltimore en vecka innan första giget för att repa in hela formen med ljus-rigg och allt annat, fast utan publik.

Efter USA så misstänker jag att Europa står på tapeten?

Björn: Stämmer bra det! Det blir festivaler i sommar för att sedan beta av Japan och Australien. Därefter så ligger det i planerna att göra en mer omfattande Europa-turné någon gång i november om man får gissa sig till lite vilt.

Ola: Det kommer att bli en bäckmörk Europa-sväng (Skrattar).

Vi snackar en 150 till 200 spelningar sammanlagt?

Björn: Någonstans där kommer det nog att hamna.

Ola: Det var länge sedan vi turnerade så intensivt som vi kommer att göra på denna platta.

Björn: Det känns som att det verkligen är dags. Det ska bli grymt kul.

Ni måste berätta om ert samarbete ni hade med DEVIN TOWSEND då han producerade ”Natural Born Chaos” (2001).

Björn: Vi flög in honom för att han skulle producera sången på nämnda platta. Men det hela slutade med att han tillsammans med FREDRIK NORDSTRÖM producerade hela plattan. Dock blev samarbetet dessa herrar emellan något kaosartat (Skrattar). Jag kommer ihåg att vi låg och sov i rangliga våningssängar i en bunker-liknande lokal som han hade.

Ola: Och själv sov han på sofflocket (Skrattar).

Björn: Jag kommer ihåg att jag vaknade mitt i natten utav att han satt uppe och rafsade bland en massa papper och skrev ner en massa saker, plus att han satt och ritade någon form utav en teckning. Jag undrade ”Vad fan är det som händer” (skrattar).

Ola: Jag kommer ihåg att han hade en stor hög med kläder där han låg och sov. Men han var oerhört fokuserad på jobbet.

Han är verkligen en bohem uti fingerspetsarna. Han kräver ingen ”Hästens-säng” direkt (Skrattar).

Björn: Exakt! Men oerhört djupt engagerad i sitt jobb, och vi blev riktigt nöjda med slutresultatet på ”Natural Born Chaos”.

Sedan var han väl delvis involverad i ”Sworn to a great Divide”.

Björn: Stämmer bra! Men där var det endast sången som han producerade. Jag flög över till honom under ett par veckor där vi arbetade fram och spelade in all sång där jag även denna gång blev oerhört nöjd med vad vi åstadkom tillsammans. Han är själv oerhört trött på att bli sedd som en galning bara för att han går sina egna tankegångar och vägar. Han är en oerhört stark personlighet som har satt djupa spår hos mig. Att få ha jobbat med nämnda person kommer att vara ett minne för livet.

Ola: Men på senare år har väl även han blivit lite mer mainstream än vad han varit tidigare?

Björn: Visst är det så. Idag har han en mer seriös framtoning vilket kanske är ännu ett tecken på att han tröttnat på att bli sedd som en galning. Han har till och med börjat turnera igen vilket han lade av med under några år. Han har även skaffat sig en manager vilket han tidigare aldrig haft. Han sätter tydligen upp teatershower utav något slag och dylika saker. Han kanske har kommit till insikten att det måste börja rulla in lite kulor så att han och familjen får mat på bordet och lite därtill.

Känner ni med den nya plattan att ni tar ett nytt steg i karriären?

Ola: Absolut! Och inte bara karriärmässigt utan även musikaliskt. Där känns det som att det finns massor som vi kan göra.

Björn: Vi öppnar upp en ny burk med någonting nytt och intressant.

Ola: Jag är grymt nyfiken på vad som ska hända. Det känns som att det inte finns några gränser för framtiden helt enkelt.

Björn: Vi har gjort allt i vår makt som man kan göra för att ta det hela vidare. Nu återstår bara att se vad framtiden ger oss.

RELATERADE ARTIKLAR
SENASTE NYHETERNA
VECKANS TOPPVIDEOS
ALLA NYHETER
Rocknytt
Ron Dahlgren

Ron Dahlgren

CHEFREDAKTÖR

Nina Dahlgren

Nina Dahlgren

ANNONSANSVARIG

Mange Byström

Mange Byström

WEBB/SOCIALA MEDIER

Tipsa oss om nyheter