VECKANS TOPPNYHETER
VECKANS MEST DELADE
FLER ARTIKLAR
Johan Hargeby save the noize

Johan ”Blarre” Hargeby – Save The Noize Q & A

46 Shares

Johan “Blarre” Hargeby är VD för bolaget Sound Pollution som är en av de största inom distribution och utgivning av rock & metal. Johan har jobbat med mängder av band genom åren såsom The Hellacopters, Sabaton, Entombed, Dark Funeral m fl. 
Vi tog ett snack med Johan för att prata Save The Noize, men även hur Sound Pollution klarat sig igenom pandemin och om hans musikaliska favoriter. 

Du och Sound Pollution är inblandade i välgörenhetsprojektet “Save The Noize”! Hur blev du/ni involverad och vilken roll har du/ni i projektet?


Sören Sulo Karlsson som vi jobbat med länge och i många sammanhang, kontaktade mig angående ett band som han höll på att producera, Velvet Insane, jag fick ta del av musiken och kände direkt att det här vill vi jobba med. Under arbetet med Velvet Insane kom idén med “Save The Noize” och Sound Pollution kände direkt att här kan vi bidra med distribution och så.

Att samla artister till olika välgörenhetsprojekt och galor är ju ett beprövat koncept. Har du själv någon eller några favoritlåtar med anknytning till detta?

Nej, egentligen inte! Är inte det mesta som gjorts i sådana syften ganska dåligt? Nu tycker jag att “Save The Noize” blev riktigt bra, vilket också gäller videon, trots de egentligen märkliga omständigheter som allt är gjort under. En grej är att när jag fick inspelningen så tyckte jag att produktionen inte riktigt satt ihop, sådana här saker kan vara lite känsliga och det är ju svårt när var och en spelat in sina saker på olika håll. Jag fråga lite försiktigt om jag skulle kunna få skicka i väg låten för omarbetning, fick OK på det så jag skickade musiken till Thomas “Plec” Johansson som gjorde en ny mastering med mer dynamik och det blev världens lyft! Är glad för att jag vågade lägga mig i detta för de medverkande artister som fått höra resultatet är supernöjda!

Pandemin har drabbat många på olika sätt under 2020/2021, musiken och kulturen har stannat av men det känns ändå som att Sound Pollution har haft fullt upp med olika projekt och musiksläpp. Man får en känsla av att ni trots allt har haft två väldigt bra år. Hur kommer det sig? Vad har ni sysslat med under 2020/2021 och vad har ni framför er?

Sound Pollution arbetar främst med inspelad musik och det verkar som om den delen av musikbranschen inte alls drabbats så hårt av pandemin, det är ju mer tur än skicklighet. Det händer också generellt mycket i branschen som gynnar Sound Pollution just nu men såhär kan vi inte fortsätta, vi måste ur den här pandemin och få igång livescenen, det är livescenen som driver väldigt mycket och utan den bli allt väldigt trist och det blir i princip omöjligt att bygga nya artister.

Som avslutning tänkte jag på ett lättsamt sätt försöka lära känna ditt musikaliska jag lite bättre. Till att börja med är jag nyfiken på vem/vad det var som fick dig att börja i musikbranschen?

Ett stort musikintresse helt enkelt!

Första skivan för egna pengar?

Minns faktiskt inte, första konserten för egna pengar var Sparks!

Bästa konserten?

Clash Stockholm 1981 på Hovet, gick inte ens in på själva spelningen eftersom jag tyckte Clash blivit ointressanta men utanför Hovet träffade jag min nuvarande fru.

Du får välja en platta att ta med dig till en öde ö, vilken blir det?

Svaret varierar nog från dag till dag, men det finns en platta som är oöverträffad på så många vis, så det får bli den – Sex Pistols – Never Mind The Bollocks.

Gästskribenter: Rasmus Harnesk Wiklund & Jesper Lindgren

RELATERADE ARTIKLAR
SENASTE NYHETERNA
VECKANS TOPPVIDEOS
ALLA NYHETER
Rocknytt
Ron Dahlgren

Ron Dahlgren

CHEFREDAKTÖR

Nina Dahlgren

Nina Dahlgren

ANNONSANSVARIG

Mange Byström

Mange Byström

WEBB/SOCIALA MEDIER

Tipsa oss om nyheter