dynazty2014-480

 DYNAZTY – ” Vi har aldrig känt oss så hemma musikaliskt sett som vi gör nu!”

dynazty2014-480

Nya skivan ”Renatus” släpps den 28 mars. Dessa Stockholmsgrabbar verkar enligt egen utsago ha hittat hem i sitt sound samt gjort sitt hittills starkaste album vilket många kommer vara beredda att skriva under på. Mårten Cederberg från Rocknytt passade på att få en pratstund med dem r att bland annat ta reda på varför de valt att producera själva, varför de begav sig över Östersjön för att skriva på skivkontrakt och vad en blåtira har med detta album att göra.




Hur känns det inför släppet av ”Renatus” i slutet av mars?
GEORG: Spännande! Vi har gått en ny väg musikaliskt och har nya samarbetspartners och allt känns väldigt lovande. Det ska bli mycket intressant att höra folks reaktioner på skivan. Det är en klar skillnad från förr. Mycket mer ekvilibrism på varje instrument vilket vi även längtar efter att få visa upp live.

Ni har ju utvecklat soundet till varje platta. Hur kommer det sig?
NILS:  Man förändras som person ju mer åren går och för att man i det långa loppet ska trivas med det man gör kan förändring vara nödvändigt. Dessutom vill man musikaliskt sällan göra samma sak man gjorde sist, hehe.

Även på ”Renatus” har ni tagit en ny riktning. Varför?
NILS: Om vi mellan tidigare skivor tagit ett steg i någon riktning så har vi nog på denna tagit fem, haha. Anledningen är helt enkelt att vi ville göra musik som representerar oss här och nu och som är något som vi kommer vara tillfreds med en bra tid framöver. Vi ville dessutom sätta oss själva på en rejäl utmaning musikaliskt sett och skriva musik utan fasta ramar. 

Är ni spända på era fans reaktioner?

MIKAEL: Absolut! Som Nils sa så har vi ju tagit några fler steg i en riktning denna gång. Det ska bli grymt spännande att höra reaktionerna från gamla och nya fans.

Jag kommer att tänka lite på Amaranthe när jag lyssnar på skivans första halva: energin, de elektroniska inslagen samt det smittsamma melodierna och modern och välfylld ljudbild, men utan schlager och tre versioner av sång. Håller du med? 
LOVE: Jag kan förstå vad du menar: tungt och energiskt spelat och samtidigt hookigt/melodiskt! Vi lyssnar mycket på band som kör åt det hållet som exempelvis Symphony X, Soilwork och har även tagit inspiration till rytmsektionen från band som Meshuggah och kombinerat det med melodisk lite mer klassisk hårdrockssång med snudd på Power Metal-feeling i refrängerna.

Vad ville ni uppnå med detta album?
NILS:  Vi ville göra en platta som för första gången verkligen är vår egen och inte en produkt av vad andra tycker att vi ska göra samt ta avstamp från gammalt och gå vidare med något som vi verkligen brinner för.  

Känns det nu som ni spelar den typ av musik ni vill göra?
LOVE: Definitivt! Vi har alla länge känt att vi börjat dra åt det lite tyngre hållet och den här skivan är skriven helt och hållet från hjärtat. Vi har tidigare haft en känsla av att vi underpresterat både tekniskt och låtskrivarmässigt mot vad vi har potential till. Men inte den här gången!

Eller kommer vi få höra ett helt nytt Dynazty till nästa platta?
LOVE: Troligtvis inte. Vi har aldrig känt oss så hemma musikaliskt sett som vi gör nu.

Hur skulle ni beskriva soundet på nya skivan?
NILS: Som en melodisk heavymetalkäftsmäll som lämnar en rejäl blåtira efter sig, haha! 

Ni har fortfarande melodierna men i en tuffare kostym med smällfet produktion. Var det svårt att uppnå?
MIKAEL: Både ja och nej. Självaste grundprincipen för produktionen har varit rätt självklar från start. Men å andra sidan har det varit mycket mer jobb på detaljnivå. Vi har verkligen jobbat stenhårt för att få varenda sekund på plattan så bra och helt enkelt så fett som möjligt.

Varför valde ni att spela in i Abyss Studios igen?
LOVE: Det är enligt mig/oss en av de bättre studios som Sverige har att erbjuda, samt att Jonas Kjällgren och Peter Tägtgren är brutalt bra på att få tryck i mixarna.

Hur kommer det sig att ni signade det finska skivbolaget Spinefarm?
GEORG: De gav ut vår förra skiva Sultans of Sin i Finland så vi hade kontakt med dem redan då. Efter att vi lämnade Stormvox i början av 2013 var Spinefarm vårt förstahandsval när vi började leta nytt skivbolag. Vi hade hört mycket gott om dem av vänner och även sett att de gjort ett grymt jobb med många band. Vi åkte över till Finland och visade upp demos på de nya låtarna och sen var det klart.

making of-videon så påpekade trummisen  George  att det var viktigt att visa att han hade en singelpedal till bastrumman. Varför? (videon kan du se nedan)
GEORG: Jag tycker det är viktigt att visa upp eftersom det låter som att jag använder dubbelkagge/dubbelpedal. Jag har alltid bara spelat med en pedal och känt nån sorts stolthet i detta.

Det låter definitivt inte som du enbart använder en. Har du en ny teknik att presentera?
GEORG: Jag spelar med vänsterhanden på en så kallad ”gong bassdrum” som hänger till vänster om min hi-hat. Den låter som en baskagge, speciellt när man är duktig på att ratta ljud. Jag bestämde mig för att uppfinna denna teknik när musiken plötsligt krävde fler baskaggeslag och jag vägrade skaffa en dubbelpedal. Detta ger mig möjligheten att spela hi-hat med foten vilket jag alltid tycker bidrar till sväng samtidigt som jag kan spela dubbelkaggemönster mellan höger fot och vänster hand. Det tog flera månader att utveckla teorin och att lära sig spela den. dynazty-renatus-2014-250

Av omslaget att döma så kan man tro att det är det bildliga beviset på att detta album är en nystart. Ligger det någonting i det?
NILS: Det ligger mycket i det. Vi ville inte vara speciellt subtila med att visa att vi verkligen ser det här som en omstart för bandet, och omslagsartisten Vira Haglund gjorde ett fenomenalt jobb med att framhäva det.

Den fantastiska låten ”Salvation” klockar in på närmare 7:30. Hur kommer det sig att det blev en sådan lång låt?
NILS: Jag och Love ville testa att göra en låt till plattan som strukturmässigt bröt av mönstret lite grann och när väl låten var färdig så hade den blivit så lång. Jag personligen är ett stort fan av band som Iron Maiden och Dream Theater som verkligen vågar ta ut svängarna i sina låtstrukturer. Men i jämförelse med vissa av deras låtar så framstår Salvation som ganska kort, haha.

Har ni jobbat extra med gitarrsolon till detta album? De tar verkligen uppmärksamheten när man lyssnar.
MIKAEL: Det tycker jag. Precis som med allt annat på plattan så har vi också jobbat hårdare med alla gitarrsolon. Det är mer tanke bakom dem. Jag och Love har bollat mycket med varandra och har sporrats till att spela och tänka bättre. Hehe!
LOVE: Det har vi gjort. Tidigare skivor har det varit mest rock’n’roll-inställning till att lägga solon, du vet in å bara köra. Men den här gången har vi tagit oss mer tid till att skriva solodelar och så vidare. Sen så har det ju gått längre tid att göra den här plattan så vi har haft tid på oss att öva mer och bli bättre också.

Har er nya bassist Jonatan haft för inverkan på nya soundet? Hur har hans ankomst påverkat er som band?
LOVE: Jonathan är en helt fantastik bassist och person! Han kom med i somras då skivan var färdigskriven, så inverkan låtmässigt hanns inte med. Men självklart har hans basspel inverkat på hur skivan låter rent spelmässigt! Han lägger även mycket körer då han är grym på det med.

Detta album har ni producerat själva. Hur var det och varför valde ni att göra så?
LOVE: Vi kände helt enkelt att vi ville ha full kontroll på vår egen musik. Vi ville göra en skiva som var 100 procent oss, vilket kan vara svårt ibland när man jobbar med en producent som har sin egna vision av hur det ska låta. Vi ville även utmana oss själva.

Vad har lyriken för teman på detta album?
NILS: Samtliga låtar rör vid temat förändring kan man säga. Förändring som varit, är, kommer vara, borde vara och så vidare: vissa sett ur ett enskilt personligt perspektiv och vissa mer som en allmän betraktelse. Sen har jag slängt in en hel del om vad jag själv tycker om saker och ting, hehe.

Vad fick er att välja ”Starlight” som första singel?
NILS: Det var den låten som vi alla fem instinktivt kände skulle vara en bra första singel. Men det var ändå mycket vrida och vända på det hela innan det var färdigt för det finns ett gäng till låtar som också var starka kandidater. 

Vad har ni för förhoppningar efter släppet? Och vad har ni redan planerat för 2014?
MIKAEL: Förhoppningarna är så klart att det ska gå jävligt bra. Vi är skitnöjda med ”Renatus” och hoppas på att lyssnarna också blir det. 
Vi håller på att planera gigs och turnéer  för 2014 just nu så det kommer komma ut info löpande. Men nu närmast så ska vi spela på Hard Rock Hell i Storbritannien i mars. 

Vad skulle du säga är den största skillnaderna mellan 2014 och 2008 års Dynazty och vad är den mest positiva utvecklingen inom bandet?
GEORG: Oj! Haha.. Vi har blivit äldre och klokare. Vi bråkar nästan aldrig längre och har mer tålamod med varandra. Låtskrivarmässigt skulle jag påstå att vi har kommit en väldigt lång väg sedan ”Bring the Thunder”. Det är nog den största utvecklingen. Givetvis har alla även utvecklats mycket på vardera instrument. En sak som inte har ändrats är att vi fortfarande är bästa vänner och har extremt kul med varandra oavsett omständigheter. Det har hjälpt bandet genom tuffa tider och är nog en av våra största styrkor som grupp.

Jag har för mig att jag läst att ni eller några av er träffades på musikgymnasiet Rytmus. Hur kommer det sig att ni hittade varandra och började spela tillsammans?
LOVE: Jag och Mikael gick i samma årskurs på Rytmus, men har känt varandra och spelat tillsammans sedan 12 års ålder, då sammanförda av våra gemensamma intressen – gitarr, gitarr och gitarr! Dynazty från första stadiet startades av mig och John Berg som då kände Georg och Joel som var taggade på att starta ett nytt band. Nils hittade vi kort därpå via Myspace. Första skivan kom inte långt därefter och istället för John så fortsatte vi med Mano Lewis på gitarr. Även de andra i bandet hade under denna tid lärt känna Micke och när Mano inte var med längre så var det ingen tvekan om att vi ville ha med Micke.

Skivan har väl varit klar sedan i höstas. Har ni varit extra noga med planering och förberedelser eller är det något annat som gjort att det dröjt?
JONATHAN: Att släppa skivan i rätt timing betyder mycket för hur uppmärksammad den blir. Det är därför skivbolaget har skjutit upp datumet. Men framförallt beror det på att fler länder vill göra en ordentlig release och har hänkat på allt eftersom och därmed behöver mer tid.

Kommer det finnas något bonusspår på någon utgåva?
JONATHAN: Japp! Japan och England kommer få en varsin bonus.

Hur kom ni fram till att det var detta sound ni ville ha?
LOVE: Det föll sig ganska naturligt. Vi alla lyssnade på musik mer åt det håll vi spelar nu så jag gjorde ett par instrumentala demoskissar åt det hållet med vad jag tyckte var ball inriktning och visade de andra. De kände exakt likadant.

Var ni alla överens om den nya inriktningen?
MIKAEL: När Love och Nils skrev ”Dawn Of Your Creation” så satte den standarden för plattan. Det är ju så klart något som växer fram successivt. Men med just den låten så blev vi peppade och snabbt överens om inriktningen. Det var även den första låten som skrevs till ”Renatus”.

Vilka och varför är era personliga favoriter på skivan?
NILS:  Spår 1-10, haha. Det varierar kraftigt men just nu är en personlig favorit The Northern End.  
LOVE: Cross the Line, StarlightIncarnation och Northern End brukar det vara. Men det varierar hur som!
MIKAEL: Beror på dagsformen, hehe. Alla låtar har varit favorit någon gång. Men senaste tiden så har det varit ”Run Amok”.
GEORG: Cross the Line har jag älskat sedan första gången jag hörde den och är lycklig över att den öppnar skivan. En annan personlig favvo trummässigt är ”UnholyDeterrent”! Rytmik på hög nivå och löjligt kul att spela.
JONATHAN: Just nu är det Incarnation, Cross the line och Run Amok, men det varierar ganska mycket.

Inledningsfrasen på ”Starlight” kommer väl från filmen När lammen tystnar. Varför kom den med?
NILS: Citatet kommer mycket riktigt från ”Silence of the Lambs”. Låten handlar om människor som har våld som enda ledstjärna i livet och dom konsekvenser som det obönhörligen till slut har. Sen är jag en jävla filmnörd också och tyckte det var kul att få med ett filmcitat i låten.

Det är ju ganska mycket keyboards och elektroniska inslag. Vem är ansvarig för dem?
LOVE: Det är jag och Micke som spelar keyboards så skyll det på oss! Haha!

Sanningen är dock att vi har haft ganska mycket keyboards på alla tidigare Dynazty-skivor också bara att de har varit lägre i mix samt inte har haft lika stor roll i arrangemangen.

Var det planerat att addera så pass mycket keyboard?
MIKAEL: Vi har bara tänkt att göra det bästa för låten. Det varierar en del från låt till låt, men vi har ju också kompromissat för att få plattan enhetlig. Jag skulle inte säga att det var planerat, men vi har tillåtit oss själva att experimentera mer med syntar.

Tack grabbar för att ni tagit er tid och lycka till med allt!

{youtube}v3GEENZ6yt4{/youtube}
{youtube}2hjJJGsehfg{/youtube}

 

Relaterade artiklar

VIDEOPREMIÄR

VECKANS TOPPNYHETER

VECKANS TOPPVIDEOS

NYHETER

Ron Dahlgren

Ron Dahlgren

CHEFREDAKTÖR

Nina Dahlgren

ANNONSANSVARIG

Mange Byström

WEBB/SOCIALA MEDIER

Tipsa oss om nyheter

X