VECKANS TOPPNYHETER
VECKANS MEST DELADE
FLER ARTIKLAR
cainsoffering-logo484

Cain’s Offering: “Detta är mitt magnum opus”

4 Shares

cainsoffering-logo484
Den femtonde maj släppte Cain´s Offering uppföljaren till 2009 års kritikerrosade debut “Gather The Faithful” på Frontiers Records. Denna finsk-svenska konstellation av medlemmar både från Stratovarius och tidigare Sonata Arctica-medlemmen Jani Liimatainen som Rocknytt fått en pratstund med om bland annat nya skivan och varför det har dröjt så länge.

Jag tycker att ni har ett ganska unikt sound sett till hur “mainstream” power metal vanligtvis låter. Soundet är mer utvecklat och moget, vad tror du anledningen till det är?


Jani Liimatainen: fan, det är en svår fråga…. Jag gissar att det har en hel del att göra med att ha en ganska unik uppsättning musiker som alla har sitt eget distinkta sound. Även låtarna kanske är lite annorlunda. Jag lyssnar inte riktigt på power metal. Det har jag inte gjort på flera år. Jag försöker bara skriva de låtar jag själv skulle vilja höra. Det inkluderar att ha riktigt starka och minnesvärda sång harmonier och hooks, tyngd i spelandet som ändå lämnar musiken utrymme att andas, vanligtvis någon twist någonstans i låten som du inte ser ska komma första gången du hör låten och texter som förhoppningsvis har något djup och inte bara är om drakar och krigare och eld och stål. Inte för att det är något fel på sådana texter, de är bara inte i min smak.

Ert senaste album “Gather The Faithful”gavs ut 2009 och jag hade nästan förlorat hoppet om ett nytt album med Cain’s Offering. Varför har det tagit nästan sex år sedan förra albumet? Och kan vi förvänta oss ett till i framtiden?

J: När vi gav ut “Gather The Faithful” planerade jag faktiskt att göra ett till album. Naturligtvis var det en möjlighet, men aldrig den faktiska planen. Jag blev faktiskt kontaktad om att göra en till Cain’s Offering-skiva redan för några år sedan, men då var jag för upptagen med att arbeta med andra saker och jag visste att jag inte skulle ha nog tid och energi att skriva låtar som jag skulle vara nöjd med och som skulle vara bra nog för att hamna på en Cain’s Offering-platta. Så jag sa till bolaget: “ledsen, jag gillar idén men jag är lite upptagen för stunden. Kan ni återkomma om ett år?” och de kontaktade mig faktiskt ett år senare.

Jag är ganska säker på att det blir ett tredje Cain’s Offering-album och vem vet. om allt går väl kanske vi inte behöver vänta sex år på det.

Med två medlemmar från Stratovarius och du, en av grundarna av Sonata Arctica som gör musik i Cain’s Offering som är ganska lik de nämnda banden, vad var motivet och ändamålet när ni startade det här bandet?

J: Ett par år efter att jag gick skilda vägar med Sonata Arctica kontaktades jag av bolaget om att plocka ihop ett nytt band. Jag hade gjort ett avbrott från musikkretsarna ett tag så jag tyckte att det kunde vara en god idé. Jag kontaktade några människor och plockade ihop en första lineup, som då inte inkluderade Jens Johansson. Alllihop av oss har gjort den här sortens musik i stort sätt hela våra liv så valet av genre var ganska given. Jag ville göra melodisk hårdrocksmusik med tyngdpunkt på starka låtar och sångmelodier och samtidigt kunna utvidga vad som anses norm inom melodisk hårdrock, eller power metal om du föredrar det uttrycket.

Vad skulle du säga är största skillanderna mellan Gather The Faithful och nya albumet Stormcrow?

J: Produktionsmässigt är de förstås som natt och dag. “Stormcrow” har mer produktion och mer grandeur med instrumentering och så vidare. Likaså, då jag skrev “Gather The Faithful” hade jag material motsvarande åtta år som jag skrivit över årens lopp att gå tillbaka till för idéer. Jag tycker inte jag hade mognat som låtskrivare heller så även om “Gather The Faithful” har några riktigt bra låtar och ögonblick känner jag att det emellanåt spretar lite åt alla håll. Nu däremot med “Stormcrow” var jag tvungen att börja mer eller mindre från början. Självklart hade jag några idéer som hade bearbetats under åren, men nu skrev jag specifikt för det här bandet och jag visste vilket sorts album jag ville göra. Jag hade också en hel del erfarenhet från att skriva låtar och texter eftersom jag hade jobbat med andra artister efter utgivningen av “Gather the Faithful”.

Har du skrivit till det här albumet under dessa sex år och var ambitionen hela tiden att skriva en uppföljare eller vad var det som fick det att ske?

J: Som jag nämnde tidigare, jag blev kontaktad om att göra en andra Cain’s Offering-skiva redan för några år sedan men hade inte tid. Hela den här tiden hade jag arbetat med andra band och musiker, men jag hade inte skrivit specifikt med Cain’s Offering i tankarna. När bolaget kontaktade mig igen ett år efter att jag först avböjt ett andra album tänkte jag att tiden kunde vara rätt. Jag hade äntligen lite fri tid i min kalender så jag kunde ta lite tid ledigt att skriva enbart för Cain’s Offering. Jag satte faktiskt ett mål för mig själv. I april 2014 sa jag till mig själv att alla låtarna skulle vara klara till slutet av september 2014 och sedan tog jag i stort sett hela sommaren att skriva för skivan, utan att göra så mycket annat på sidan om mer än några shower med Timo och Antti Railio här och där.

Gather The Faithful verkar som en av de mest populära och viktigaste power metalalbumen i modern tid. Hur kommer det sig? Hade du kunnat föreställa dig hypen som skapades kring detta album?

J: Jag får lov att säga att jag inte visste alls. Jag tror låtarna var ganska bra och musikerskapet är definitivt där, men varför folk gillar albumet så mycket som de gör har jag ingen aning om. Jag är glad att de gjorde det. Vad beträffar “Stormcrow” så varken vet jag eller bryr mig om det är en hype runt det. Jag hoppas bara att folk hittar skivan, lyssnar till den och förhoppningsvis gillar den. Min personliga uppfattning är att “Stormcrow” är ett mycket bättre album än “Gather The Faithful” var. Jag vet att det är en kliché och att varenda artist säger så när de gett ut ett nytt album, men jag tycker verkligen att medan det stilistiskt sett är väldigt likt “Gather The Faithful” så är det nya albumet till och med bättre än debuten var. Produktionen är bättre, låtarna är bättre.

Vilket intryck hoppas du Stormcrow gör på era fans? Hur rankar du det här albumet i din karriär?

J: Det är omöjligt att säga vad fansen kommer att tycka om ett nytt album när det precis har kommit ut. Jag har sett några recensioner och reaktioner från fansen på några låtar som getts ut i förväg och alla verkar riktigt nöjda med albumet. Kanske är det inte albumet, kanske är det det faktum att vi är tillbaka. Men som Timo sa någonstans: “om du gillade första Cain’s Offering-skivan kommer du att älska den här.”

Jag rankar personligen detta album högst i min hela karriär. För närvarande anser jag det vara mitt magnum opus och om det skulle bli det sista album jag någonsin ger ut skulle jag inte vara alltför ledsen över den saken. Jag skulle i alla fall sluta på topp. Det sagt, nu när jag haft lite tid att reflektera över saker då albumet mastrades för två månader sedan tänkte jag att jag kanske aldrig kommer att kunna överträffa det, men nu börjar jag känna att jag verkligen vill försöka. Det är en utmaning, men jag vill ta den.

Blir det några spelningar med Cain’s Offering? Om så är fallet, kan du ge oss någon hint om var och när?

J: För stunden har Cain’s Offering inte  gjort en enda spelning. Det sagt, vi arbetar hårt bakom scenen på att spela några livegig. Det är bara en fråga om schemaläggning nu och efter att Stratovarius avslutar första delen av sin turné för att supporta sitt kommande album i höst finns en stor chans att Cain’s Offering kommer att beträda scenen och spela några konserter under första halvan av 2016.

Stormcrow är ett väldigt mångfasetterat album som omfattar allt från snabb power metal till känslosamt mer avslappnade låtar. Var det planen eller var avsikten att göra bra låtar oavsett utformningen?

J: Jag skulle inte säga att det var planen. Det kommer bara helt naturligt. Jag älskar många sorters musik och i regel är det uppenbart när jag skriver en låt hur den ska presenteras. Du kan bara känna om en låt kräver ett kraftfullt framförande eller om den ska vara mer delikat och tillbakalutat framförd. Jag är ett stort fan av bra ballader, men samtidigt älskar jag pompöst och bombastiskt framförande också.

Finns det något på Stormcrow som du känner att du inte riktigt åstadkom på Gather The Faithful?

J: Jag kan inte komma på en enda grej, men en sak jag lyckades med var att skruva upp låtskrivandet ett snäpp. Jag tycker att kvalitén på låtskrivandet på det här albumet är mycket bättre. Jag tycker också att produktionen gör musiken mer rättvisa än den gjorde på “Gather The Faithful”. Det är närmare visionen jag hade då jag skrev materialet och ett stort tack för det går till Matian Kupiainen som mixade albumet och till Perttu Vänskä som hjälpte oss med de stora orkestreringarna i de låtar som krävde det.

“I Am Legion” är en instrumental låt med en hel del drama, känslor och orkestral perfektion. Var den tänkt att vara instrumental? Det känns som en explosion av känslor och kreativitet. Hur kom du på den låten?

J: Ja, den var hela tiden tänkt att vara instrumental. Till att börja med hade jag inte tänkt ta med ett instrumentalt spår på albumet, men en massa människor frågade hela tiden om det skulle bli en instrumental låt precis som på “Gather The Faithful” och de verkade alla så besvikna när jag talade om för dem att det inte skulle bli någon denna gång. Så jag började fundera, om fansen verkligen vill ha en instrumental låt låt oss ge dem en. Jag hade grundstrukturen för “I Am Legion” redan skriven. Det var bara ett instrumentalt, filmaktigt stycke som jag jobbat på för kul skull. Jag hade inga verkliga planer för spåret att någonsin användas. Sedan då tanken på att ha med en instrumental låt trots allt fötts gick jag tillbaka till låten, lysnage igenom den och tyckte att den faktiskt kunde vara ett riktigt bra val om jag skrev om några delar och la till bandinstrumenten då första versionen bara var ett orkestralt arrangemang.

Avslutande spåret “On The Shore”är en annan höjdpunkt på albumet med vackra meloder. Det är det närmaste vi kommer en ballad på albumet tillsammans med “Too Tired To Run” som bekräftar din stora förmåga att skriva även denna typ av låtar. Är de lätta att skriva och varifrån får du inspirationen till dessa låtar?

J: “On The Shore” är faktiskt en låt vi skrev tillsammans med Timo. Han hade haft huvudidén liggande i flera års tid men det blev aldrig något av den. Han gjorde en demo åt mig redan för ett par år sedan. Vi arbetade på den och fick den inte att fungera. Jag vet inte varifrån idén kom att gräva fram den igen. Vi planerade definitivt inte att inkludera den på ett Cain’s Offering-album. Vi började arbeta med idéerna igen och låten gick igenom många olika versioner och former innan den dök upp i den version man kan höra på albumet. När vi bestämt oss för en version som var nära den man kan höra på skivan sa jag till Timo att ifall de inte skulle använda den på nästa Stratovarius-album skulle vi ta med den på Cain’s Offering-albumet, eftersom låten är riktigt bra och jag verkligen gillar stämningen den ger. Men den låten var det ganska mycket arbete med att få rätt så den tillkom verkligen inte på ett lätt sätt.

“Too Tired To Run” är en mer traditionell ballad och jag gillar verkligen att skriva låtar som den då det ges en hel del utrymme för melodier och text. Framför allt gillar jag arrangemanget här. Perttus orkestrering är i stort perfekt och Jens pianodelar är vansinnigt vackra.

Avslutningsvis skulle jag vilja veta vad som händer inom den närmaste framtiden i Cain’s Offerings värld.

J: Tja, jag arbetar redan med Timo på ett kommande Stratovarius-album, spelar in hans sång och skriver mer honom. När det är gjort kommer jag fortsätta göra reklam för Cain’s Offering och kanske ha en kort semester under sommaren. Om allt går väl kommer Cain’s Offering ge sig ut på vägarna för första gången någonsin under första halvan av 2016. Jag hoppas få se er alla där!

Tack för att du tog dig tid och stort lycka till till dig och släppet av albumet. 

 

RELATERADE ARTIKLAR
SENASTE NYHETERNA
VECKANS TOPPVIDEOS
ALLA NYHETER
Rocknytt
Ron Dahlgren

Ron Dahlgren

CHEFREDAKTÖR

Nina Dahlgren

Nina Dahlgren

ANNONSANSVARIG

Mange Byström

Mange Byström

WEBB/SOCIALA MEDIER

Tipsa oss om nyheter