VECKANS TOPPNYHETER
VECKANS MEST DELADE
FLER ARTIKLAR
james-christian-lay-it-all-on-me-2013

James Christian (House Of Lords): Jag kände mig nedbruten både fysiskt och psykiskt

34 Shares

james-christian-lay-it-all-on-me-2013
JAMES CHRISTIAN har en gedigen karriär bakom sig, men hör kanske inte till de mest omskrivna frontmännen i dagens rockdjungel. 


Sedan han debuterade på den etablerade scenen under sjuttiotalets andra hälft som frontman i JASPER WRATH blir det dock hans roll som frontman i HOUSE OF LORDS som de flesta förknippar honom med. I denna intervju ger han oss en överblick över sin karriär: hur det var att jobba med GENE SIMMONS, HOUSE OF LORDS abrupta upplösning i mitten på nittiotalet och mycket därtill. Huvudsaklig fokus läggs så klart på hans nya soloplatta LAY IT DOWN ON ME som är hans första soloalster på nio år. 


Första soloplattan på nio år. Varför så lång tid emellan?

James: Allt är HOUSE OF LORDS fel då vi varit väldigt produktiva sedan återföreningen. Men nu kände jag att det var tid för en ny soloplatta, någonting som skulle skilja sig helt från HOUSE OF LORDS.

Plattans titel LAY IT ALL ON ME känns väldigt personlig. Vad är det du vill säga med nämnda titel?

James: Hela plattan skapades under en oerhört svår tid i mitt liv där jag fysiskt inte var i fullt bruk samt att det var mycket annat som fylldes på som gjorde att jag under en period mådde allt sämre. Mitt liv förändrades helt där jag från dag till dag aldrig kunde förutspå hur saker och ting skulle utveckla sig. Jag blev olidligt frustrerad vilket till slut gjorde att jag kände mig nedbruten både fysiskt och psykiskt. För att klara mig igenom situationen kom jag till insikten att det som händer det händer helt enkelt, så LAY IT ALL ON ME så ska jag göra allt i min makt att göra allting till det bättre. Men när jag väl satte igång att skriva text till låten med samma namn så ville jag dock att den rent atmosfäriskt skulle inhysa en mer universal känsla. Samtidigt som jag ville göra en text med en nerv utav frustration så skulle den universala nerven i det hela frambringa en känsla av hopp.
{youtube}_MMVSsEETcY{/youtube}

Jag får en känsla när jag överlag lyssnar på plattans texter att de inhyser samma budskap och känsla som i titelspåret. Speciellt på mina två favoritspår, SACRED HEART och LET IT SHINE.

James: SACRED HEART är även den en låt som inhyser en oerhört djup och meningsfull text. Huvudsakligen handlar nämnda låt om en kvinna som litar fullständigt på alla människor hon känner och hon har ett rakt igenom gott hjärta. På grund av sitt rena hjärta blir hon utnyttjad på olika sätt av olika människor där bland annat sexuellt utnyttjande är en utav momenten. Den låten är oerhört personlig utan att den alls handlar om mig själv. Men den storyn om den godhjärtade kvinnan hjälpte mig oerhört mycket att själv komma tillbaka i mitt välmående.

Blev det en lång process att skriva och spela in plattan. Hade du allting färdigskrivet innan studion intogs eller skrev du under processens gång?

James: Faktiskt så började jag först skriva på plattan efter att jag hade signat skivkontraktet. Efter att samtliga låtar var färdigskrivna intog jag studion där vi spelade in samtliga femton låtar för att i slutändan välja ut elva utav dessa som skulle fylla plattan och ett tolfte spår på den japanska utgåvan. Vi är oerhört stolta över det vi har åstadkommit på plattan.

Vilka musiker har du tagit hjälp av under inspelningen?

James: Kollar vi på listan så är det en hel drös som gästar på plattan, där bland annat TOMMY DENANDER har varit delaktig. Sedan har min fru lagt all körsång och mina kollegor från HOUSE OF LORDS JIMI BELL och B.J ZAMPA har varit delaktiga som gästmusikanter. Sedan har en rad andra musiker härifrån Florida varit med på ett litet hörn. Men det blir alltför tradigt att rabbla upp alla dessa här.

Är plattan endast ämnad som studioprojekt eller ligger en stundande turné och lurar bakom hörnet?

James: För stunden är det inte aktuellt med någon turné, men vad som definitivt är aktuellt är en kommande turné med HOUSE OF LORDS som kommer att gå av stapeln i januari 2014. Men ingenting med mitt soloprojekt är planerat. Det känns inte relevant i nuläget och dessutom så gillar jag inte att låta min kollegor i HOUSE OF LORDS gå sysslolösa. Men man ska aldrig säga aldrig.

I och med att en turné är inbokad för HOUSE OF LORDS så misstänker jag att det är dags för ett nytt släpp, i så fall det första sedan 2011 års BIG MONEY?

James: Faktum är att det arbetas för fullt nere i min studio på en ny platta. Innan du ringde så satt jag och jobbade på den kommande plattan och därav att jag inte hörde telefonen när du försökte ringa första gången. Vi är nu halvvägs in på den nya skivan. Jag kan berätta för dig Sven att det är ett mycket tungt album. HOUSE OF LORDS har aldrig låtit så tungt förut. Vi har inför varje albumsläpp försökt att leverera någonting annorlunda och denna gång kommer vi att överträffa oss själva. Titeln på kommande plattan är PRESSURES MEDAL.

Det är intressant när du nämner er strävan att alltid leverera någonting annorlunda gentemot föregående släpp. Om vi jämför 1992 års DEMONS DOWN, som blev ert sista alster innan upplösningen, och 2004 års comebackplatta THE POWER AND THE MYTH så är den sistnämnda kanske er hitintills mest utstickande platta rent soundmässigt då det knappt finns en tillstymmelse till det klassiska HOUSE OF LORDS-soundet.

James: Om jag ska vara ärlig Sven så har jag inte mycket till övers för THE POWER AND THE MYTH. Det var ett märkligt skede som bandet befann sig i då. Vi kände att vi ville utforska någonting radikalt annorlunda. Det resulterade i en platta som inte blev relevant för HOUSE OF LORDS då vi på den tiden hade en fanskara som förväntade sig en platta som skulle likna de första tre släppen. Det var tveklöst helt fel tidpunkt i bandets karriär att släppa en platta med en sådan radikal förändring som THE POWER AND THE MYTH levererade.

Men vadan denna våghalsigt musikaliska exprimentlusta? Det var ju ändå originalsättningen förutom GREGG GIUFFRIA. Kände ni er pressade från fans att leverera någonting dylikt som på de tre första alstren, men pressen blev för stor och därav denna radikala förändring?

James: Nej. Saken är den att jag överhuvudtaget inte var intresserad av att göra någonting med HOUS OF LORDS under den tiden. Men de övriga i bandet sammanställde i stort sett samtliga låtar som skulle inhysa nämnda platta och de hade ingen annan vokalist på gång som kunde fullborda arbetet så de ringde upp mig och frågade om jag i alla fall ville komma och sjunga in låtarna som studiomusiker. Jag känner mig oerhört tvetydig gentemot THE POWER AND THE MYTH då det är många utav skivans låtar som jag tycker är riktigt bra, men som HOUSE OF LORDS inte alls känns brukbara.

Blev GREGG GIUFFRIA någonsin tillfrågad att haka på återföreningen?

James: Absolut! Han var till en början mer än på när det gällde en återförening, men avböjde i sista stund. Det underliga i det hela är att han aldrig gav någon anledning till varför han så abrupt valde att inte haka på återföreningen. Han kanske ville fokusera sig på sin affärskarriär, vad vet jag. Men jag önskar honom all lycka med det han gör idag. Vi har endast under dessa år pratat med varandra sporadiskt, och nu har vi inte språkats vid på ett antal år. Men jag hoppas som sagt att han har det bra och jag önskar honom en fortsatt lyckad framtid.

HOUSE OF LORDS var en del utav en era som under en kort period blev till någonting gigantiskt framgångsrikt men som lika snabbt blev bespottad när grungen gjorde sitt intrång. Blev detta den huvudsakliga orsaken till HOUSE OF LORDS abrupta slut kort efter att DEMONS DOWN hade nåt skivdiskarna? Ni hade inför nämnda platta skrivit på en ”major deal” med SONY/POLYGRAM?

James: Visst blev grungen en dödsstöt även för oss. Vi hade skrivit på ett kontrakt som skulle gör oss ekonomiskt oberoende, ett kontrakt som inhyste fullskaligt promotion över hela världen. De inhyste ett grymt avtal med MTV som skulle generera till minst två musikvideos samt att vi hade en gigantisk världsturné framför våra fötter. Bara över en natt förändrades musikscenen i och med grungens intrång något som gjorde att allt som vi hade blivit lovade i och med nämnda kontrakt löstes upp i intet. Det gör stundtals ont i mig än idag att det blev som det blev då DEMONS DOWN blev en riktigt bra platta som hade alla förutsättningar att slå världen över. Men så blev det inte. Man kan säga att musten slutligen gick ur oss. Vi såg att bandet skulle gå en omöjlig framtid till möter om vi valt att fortsätta och därav att vi kort efter releasen av plattan valde att lägga ner helt och hållet.

De två första alstren, HOUSE OF LORDS (1988) och SAHARA (1990), släpptes på GENE SIMMONS dåvarande skivbolag SIMMONS RECORD i samarbete med RCA. Nämnda legend co-producerade även de två första alstren. När du idag ser tillbaka på den tiden, hur var han att jobba med?

James: Gene var helt fantastisk. Han är oerhört smart på många sätt. Många tror att det endast handlar om business när man pratar om Gene. Men han har en musikalisk ådra som lätt glöms bort. Han kanske inte är den ultimate låtskrivaren, men när det gäller att hitta unika detaljer i en låt så är han helt makalös. Man känner sig trygg när man jobbar med honom och även om han är en affärsman uti fingerspetsarna så skriker det tillit om honom. Han ser alltid till att dom han jobbar med får ut det bästa av honom. Han kunde bara lyfta på telefonluren och inom fem minuter så hade han gjort en bra affärsdeal. Spelade ingen roll vad det handlade om. Han gjorde och jag misstänker fortfarande att han gör affärer av allt som kommer i hans väg. En helt makalös och imponerande person.

Jag pratade med din vän JEFF CANNATA häromdagen angående hans efterlängtade uppföljare på ARC ANGEL.

James: Åh fan! Där ser man.

Ni började tidigt att samarbeta. Vi kan gå tillbaka ända till sjuttiotalet då du under några år var en del av JASPER WRATH.

James: Alldeles riktigt! Jag skötte leadsången och spelade gitarr under en treårsperiod.

På den tiden var Jeff en erkänd trummis.

James: Jeff var och är fortfarande en helt makalös trummis. Hans sätt att spela på är oerhört kreativt. Han har en timing utan dess like och i JASPER WRATH så tillhörde han den genrens topptrumisar, men hamnade lite oförtjänt i skuggan av alla andra giganter i genren som CARL PALMER, BILL BRUFORD och PHIL COLLINS bara för att nämna några monstertrummisar. Jag hade önskat att han idag hade spelat mer live än var vad han gör. Han har i stort sett inte gjort ett enda gig sedan tidigt åttiotal.

När kommer den nya HOUSE OF LORDS-plattan att se dagens ljus?

James: Den kommer att vara färdigställd i oktober för release i januari 2014. Jag lovar dig Sven att den kommer att blåsa huvudet av dig. Ljudbilden kommer att vara som en atombomb. Detta, uppbackat med de tyngsta låtar som sett dagens ljus i HOUSE OF LORDS-lägret kommer att överraska många.

RELATERADE ARTIKLAR
SENASTE NYHETERNA
VECKANS TOPPVIDEOS
ALLA NYHETER
Rocknytt
Ron Dahlgren

Ron Dahlgren

CHEFREDAKTÖR

Nina Dahlgren

Nina Dahlgren

ANNONSANSVARIG

Mange Byström

Mange Byström

WEBB/SOCIALA MEDIER

Tipsa oss om nyheter