VECKANS TOPPNYHETER
kiss partners in crime

Bokrecension: Kiss – Partners In Crime II

Att Kiss är ett band som delar hårdrocksfansen sedan årtionden är nog något som ingen kan motsätta sig. Genom alla år har fansen av bandet fått värja sig mot påståenden om att bandet bara är ”show”, att de är odugliga musiker och att det enda Gene och Paul bryr sig om är pengar. Oavsett sanningen i dessa påståenden och avsikten med att förlöjliga Kiss så har det lett till att bandet har en av de mest hängivna fanskarorna i världen. Känslan av att slå ur underläge är helt enkelt en utomordentlig medicin för att skapa hängivenhet och det finns nog inga som har drabbats av den känslan mer än denna bokens författare Alex Bergdahl och Carl Linnaeus.

För även om marknaden av böcker om bandet i det närmaste har blivit övermättad de senaste åren så är det just författarna som gör att ”Partners in Crime II” och dess föregångare sticker ut. Sättet som boken är skriven på, där författarna ständigt är närvarande med kommentarer och analyser gör att det aldrig känns som att läsa en trist fackbok där fakta radas upp utan det närmaste uns av inlevelse. Istället bjuds läsarna in till författarnas vardagsrum och resultatet blir mer som att läsa en bokversion av Bergdahls fantastiska podcast ”Alex Room Service” skriven av en av Sveriges bästa rockjournalister i Carl Linnaeus.

Det är ganska få saker som skiljer de båda böckerna i serien åt, mer än att det skrivs om olika händelser i bandets snart 50 år långa karriär. Det är nästan fel att prata om dem som uppföljare kontra föregångare utan det som känns mest rätt är att se dem som en naturlig förlängning av varandra.

Rent innehållsmässigt är det utan att avslöja för mycket ett fullproppat smörgåsbord för die-hard-fansen där vi äntligen får en så detaljerad redogörelse som vi någonsin fått om Ace och Peters förehavanden innan bildandet av bandet, en briljant djupdykning i bandets första år 1973, den fulla storyn om Destroyer och mycket mycket mer. Bokens finaste stund är dock det mycket fina och viktiga kapitlet om teamet som stod bakom Kiss i början, utan vilka bandet vi älskar aldrig hade blivit vad de blev.

”Partners in Crime II” är utan tvekan riktad till de redan frälsta, men borde också läsas av de som inte håller bandet lika högt. Framförallt för att det är en uppfriskande nykter hyllning till ett av rockens största band, men också för att den är ett vackert kärleksbrev till en av de finaste sakerna som finns i dagens samhälle, fankulturen.

Författare: Carl Linnaeus och Alex Bergdahl
Förlag: Gain
Utgivningsdatum: 30 oktober 2020

FÖLJ ROCKNYTT 2023 – Den bästa spellistan på Spotify för dig som vill upptäcka ny musik. Här får du det senaste inom Rock, Hårdrock, AOR och Metal. Spellistan har över 4000 följare och uppdateras flera gånger i veckan!

FLER NYHETER
VECKANS TOPPVIDEOS