Grand Magus

Liverecension: Grand Magus på Sticky Fingers, 2017-04-21

[media-credit name=”Foto: Anna Fabbri” align=”aligncenter” width=”500″][/media-credit] Det är med förvånade steg jag kliver in på Sticky Fingers Top Floor på fredagskvällen. Var är alla hårdrockstörstande göteborgare? Kvällens supportande akt, doom/heavy metal-bandet Memory Garden från Kumla, står på scenen och det är ungefär en timma tills huvudnumret Grand Magus ska börja spela. Min undran kvarstår. Jag … Läs mer

Så bra var Avatar på Sticky Fingers 2016-12-17

[media-credit name=”Foto: Johan Carlén” align=”alignnone” width=”500″][/media-credit] Att få se Avatar på hemmaplan var något av en tidig julklapp för mig, och att bandet är efterlängtat här i stan märktes redan vid biljettsläppet i juli. Konserten sålde slut på ungefär tre pikosekunder. När det sedan släpptes biljetter till en extraspelning gick de åt ungefär lika snabbt. … Läs mer

Rapport från Graspop del 1 – Torsdag

Redan på tågstationen i den belgiska småstaden Mol förstår man att årets upplaga av Graspop Metal Meeting kommer att bli en blöt historia. Inte av mängden ölflak i omlopp dock, utan av leran på skorna och benen på redan anlända festivalbesökare som är inne i samhället för att proviantera. Regnet har kommit och gått under dagen, och det är så prognosen ser ut för hela helgen.

The Winery Dogs – Liverecension Sweden Rock Festival 2016-06-11

[media-credit id=13 align=”aligncenter” width=”500″][/media-credit] Trumvirtuosen Mike Portnoy ligger inte på latsidan. Under fredagskvällen var han med och tog avsked av Sverige tillsammans med Twisted Sister, där han har fyllt den tomma platsen efter avlidne A.J. Pero. Dagen efter är det dags för hans egen supergrupp The Winery Dogs, som även består av basisten Billy Sheehan … Läs mer

Slough Feg – Liverecension Sweden Rock Festival 2016-06-10

[media-credit id=1 align=”aligncenter” width=”500″][/media-credit] På fredagskvällen var det dags för det amerikanska heavy metal- och irländsk folkinspirerade bandet Slough Feg att spela på Sweden Rock för första gången. Rockklassikertältet var långt ifrån fullt när Mike Scalzi och hans band körde igång sitt set med ”Marauder” och ”Death Machine”, men frontmannens entusiasm och glädje var inte … Läs mer

Uncle Acid & The Deadbeats – Liverecension Sweden Rock Festival 2016-06-10

[media-credit name=”Foto: Luana Magalhães” align=”aligncenter” width=”500″][/media-credit] När Uncle Acid och alla Deadbeats samlades vid Sweden Stage i början av fredagskvällen var jag tyvärr inte på plats, men en vänlig själ upplyste mig om att spelningen inleddes med “Waiting for Blood”. Den inleder även bandets senaste alster The Night Creeper. Regnet strilade, men på sätt och … Läs mer

Monster Truck – Liverecension Sweden Rock Festival 2016-06-10

[media-credit name=”Foto: Darren Eagles” align=”aligncenter” width=”500″][/media-credit] Monster Truck är ett av banden som jag hade sett fram emot mest att se på årets Sweden Rock. Ontariobandets två fullängdsalbum är fullknökade med grymma sydstatsosande rocklåtar, med det är förstås inte en garanti för en bra spelning. Hur som helst är det fullt i Rockklassikertält på fredagseftermiddagen, … Läs mer

King Diamond – Liverecension Sweden Rock Festival 2016-06-09

[media-credit id=1 align=”aligncenter” width=”500″][/media-credit] Efter Queens makalösa show på festivalens andra dag är det dags för King Diamond, och det är Lemmy Stage som är platsen för nattens skräckopera. Klockan är en stund efter midnatt, och egentligen är det väl givet att denna mässa äger rum under ”the witching hour”, som Kingen själv säger. Scendekoren … Läs mer

The Kentucky Headhunters – Liverecension Sweden Rock Festival 2016-06-09

[media-credit name=”Foto: Wikimedia” align=”aligncenter” width=”500″][/media-credit] Det är smått historiskt när The Kentucky Headhunters beger sig upp på Sweden Stage vid torsdag lunch. Detta är inte bara deras första besök på Sweden Rock eller ens Sverige utan i hela Europa. Någonsin! Lyckligtvis möts de av både sol och en bra uppslutning. Just Sweden Stage är väldigt … Läs mer

Tribulation – Liverecension Sweden Rock Festival 2016-06-08

[media-credit id=1 align=”aligncenter” width=”500″][/media-credit] Det är sen kväll när Tribulation kliver upp på scenen i Rockklassikertältet. Genom giftgrönt ljus och doften av rökelse intar de sina platser till de olycksbådande tonerna av ”Strange Gateways Beckon”. Själv har jag aldrig sett bandet tidigare, och har höga förväntningar på dessa fellow värmlänningar. Det står snart klart att … Läs mer

Saffire – Liverecension Sweden Rock Festival 2016-06-08

[media-credit id=1 align=”aligncenter” width=”500″][/media-credit] Saffire kunde knappast ha fått bättre förutsättningar än de som rådde under denna onsdagseftermiddag i Norje. När portarna äntligen öppnades till årets upplaga av Sweden Rock Festival stekte solen över området, och rocksugna besökare började snart fylla upp utrymmet mellan entréerna och 4 Sound Stage. Göteborgsbandet drog igång kalaset med ”The … Läs mer

Avatars Johannes Eckerström: ”Det ska vara svårt att göra en skiva”

Om bara några veckor släpper Göteborgsbandet Avatar konceptalbumet Feathers & Flesh, vilket med rätta kan beskrivas som deras mest ambitiösa projekt hittills. Under en 14 låtar lång resa tas vi med till fablernas värld, i sällskap av bevingade, vattenlevande och fyrfota karaktärer. Berättelsen behövde dock mer utrymme än så, och därför innefattar projektet även en illustrerad bok bestående av 60 sidor och 109 verser.

judaspriest02effietrikili484

Liverecension: Judas Priest i Löfbergs Arena 2015-12-04

Som utflyttad Karlstadtös är det förstås extra speciellt att få bevittna metalgudarna Judas Priest på “hemmaplan” i Löfbergs Arena. Därför kan jag utan vidare förlåta att de inte besöker nuvarande hemstaden Göteborg på sin Redeemer of Soulsturné. Jag vet alltså av egen erfarenhet att Karlstad med omnejd huserar en ansenlig mängd Metal maniacs. Därför blev … Läs mer

Hammerfall 2015 11 28

Liverecension: Hammerfall i Scandinavium 2015-11-28

Som ett ljus i mörkret kommer dom, Hammerfall, när de spelar hemmamatch i Scandinavium denna ruggiga kväll i slutet av november – precis som när de dundrade in och räddade alla svältfödda metalfans i slutet av 90-talet. Det är fjärde gången i ordningen de gästar arenan sedan Glory to the Brave släpptes för 18 år … Läs mer

Ghost Gbg 2015 11 11

Liverecension: Ghost i Lisebergshallen 2015-11-11

Visst är det ledsamt med spelningar där bandet oengagerat drar igenom låtlistan som om det vore en vanlig, sketen vardag i replokalen? Ni vet, när det blir så långtråkigt att det känns som att tiden nästan går baklänges? Detta är särskilt dystert när det är ens idoler som står på scenen, och som man har … Läs mer

clutchpsychicwarfare250

Clutch – Psychic Warfare

Det är två år sedan Marylandbördiga Clutch släppte megasuccén ”Earth Rocker”; detta enastående album som satte sig som klister i hjärnan redan efter första lyssningen och som sedermera också hamnade på många årsbästalistor. Att leva upp till de höga förväntningarna på det senaste alstret ”Psychic Warfare”, det elfte i ordningen, kan inte ha varit enkelt. … Läs mer

Pentagram

Pentagram – Curious Volume

Curious Volume är namnet på det senaste alstret från de amerikanska doompionjärerna Pentagram, med den levande legenden Bobby Liebling bakom mikrofonen. Liebling ville ursprungligen ge den brokiga samlingen låtar den något omständliga titeln ”Over Many A Quaint and Curious Volume of Forgotten Lore” (efter Edgar Allan Poes dikt ”Korpen”), som en förklaring till innehållet – … Läs mer

Metallica20150822RonDahlgren484

Liverecension: Metallica på Ullevi 2015-08-22

Att välja Meshuggah som förband kan verka som ett vågat val, men det är just vad Metallica gjorde inför sin Ullevispelning. Umeåbandet levererade en blytung show och det verkade gå hem hos den förväntansfulla publiken. Efter 45 minuter av brutal skicklighet blev det en lång väntan på kvällens huvudnummer. Under tiden fylldes scenen långsamt med … Läs mer

X