Bengan Andersson: ”Jag är en musiker som blev en studionörd”

728 Shares

Oftast är det artister och musiker som intervjuas i samband med ett skivsläpp eller en turné. Mer sällan riktas strålkastarna mot människorna bakom en produktion. När möjligheten gavs att få prata med legendariska studioräven Bengan Andersson på Nordic Sound Lab i Skara, tvekade Rocknytts Peter Johansson inte en sekund. Studion startades av Lasse Holm och Torgny Söderberg i slutet av åttiotalet och har således en rik och intressant historia. Än idag skapas många fantastiska plattor där. Bengans historia är lika fascinerande som stjärnspäckad och handlar både om hans liv som turnerande musiker och om hans gedigna erfarenhet som producent och ljudtekniker. Trevlig läsning!

Vem är Bengan Andersson? Berätta lite om dig själv och din bakgrund!

– Jag är en i grunden musikskolefostrad musiker som även blev en studionörd. Jag stod i kö för att börja spela trummor och under tiden jag väntade på att få plats blev det bestämt att jag skulle spela trumpet. I sjunde klass hade jag hunnit skaffa ett trumset och börjat spela i band med kompisar, det var då jag bestämde mig för att jag ville syssla med musik. När jag började gymnasiet fick jag ett erbjudande om att börja jobba som musiklärare direkt efter studenten. Du ska bli trumpetlärare sade de. Du har två år på dig att öva så det är bara till att bli bäst! Jag övade såklart mycket men övade nog mer trummor än trumpet egentligen.



Hur blev du intresserad av att arbeta i studio med musikproduktion?

– Det var ett väldigt distinkt tillfälle där jag bestämde mig för att jag ville bli musiker och jobba med studioteknik. Jag var 10 år och min pappa hade precis köpt en ny stereoanläggning och jag fick vid ett tillfälle välja ut min första LP skiva, ”Desolation Boulevard” med Sweet, som jag hittade på en bensinmack av en slump. Väl hemma satte jag på skivan på sida två som öppnar med trumsolot ”The man with the golden arms”. Det soundet är fortfarande bra tycker jag och jag har alltid tyckt om trumspel på plattor som låter bra.

Foto: Tobias Andersson

När jag väl började jobba som musiklärare på Kommunala musikskolan i Skara så övade jag som sagt mer trummor än trumpet. Jag började varje dag med att undervisa trumpet och efter dagens lektioner satte jag mig och övade trummor som en dåre för att därefter repa med mitt band. Jag fortsatte jobba på det sättet under några år, men drömmen var ju att bli frilansmusiker och att få komma ut och spela. Jag hade lärt känna välkända musikern Per Lindvall som en dag bjöd in mig till studion. ”Häng med och kolla, det är någon ung tjej här som är rätt bra!”, sade han. Det visade sig vara Carola som höll på med inspelningarna till ”Främling”. Jag tog trumlektioner för Petur Östlund i Sthlm och träffade Lasse Samuelsson på ett sommarläger. Han var den tidens Anders Berglund kan man säga, han höll i alla TV-band inklusive melodifestivalen. På det lägret fick jag bl.a spela med Svante Thuresson! Lasse ville att jag skulle flytta till Stockholm, så jag chansade, sade upp mig och flyttade dit!

Första halvåret i Stockholm hade Jag ingenstans att öva och till att börja med inga jobb. Till slut ringer Lasses brorsdotter som är i behov av en trummis. Det visade sig vara Suzzie Tapper i Suzzies Orkester. Jag fick komma på provspelning och fick jobbet! Deras första singel ”Radiokontakt” blev en rätt stor hit innanför tullarna i Stockholm i samma veva och vi hade en del spelningar. Körsångerskorna var två finska blonda systrar som hette Lili och Sussie som det ju också gick bra för lite senare. Efter några månader fick vi göra TV, vilket ledde till vår första turné med nittio spelningar under 1984. Jag hade ett bra samarbete med vår turnéledare, PJ Jägerhult som idag driver PJP och jobbar med bl.a. Robert Wells och ”Rhapsody in Rock”. Via honom kom jag in i Susanne Alfvengrens band där också gitarristen Micke ”Nord” Andersson var med. Därefter blev det ytterligare en turné med Suzzies orkester, följt av en turné med Efva Attling som nyligen lämnat X-Models, precis släppt en soloplatta och letade efter musiker. Jag spelade med bl a Göran Fritzon (Gyllene Tider) och Staffan Öfverman (Producenten Clarence Öfvermans lillebror). Bokningsbolaget hette då EMA Telstar. Jag fick alltså kontinuerligt erbjudanden om olika turnéer.

1986 fick jag åka ut med Style som precis haft en stor hit med ”Dover Calais”. Den sommaren hade vi femtiofem gig på femtiotre dagar! Såhär höll det på i flera år. Jag turnerade med Lena Philipsson 87-88 , sen var det div. turnéer fram till -92 då jag spelade med Lili och Sussie & husbandet i Rock SM. Jag lyckades leva frilansdrömmen i ungefär tio år, vilket var helt fantastiskt! Parallellt med det ramlade jag in i studiovärlden och fick träffa väldigt bra tekniker och producenter. Jag lärde mig väldigt mycket under den tiden och var nog också väldigt frågvis. Jag var fortfarande mer på turné än i studion men var ändå delaktig i några milstolpar, till exempel Cornelis sista skiva. Tyvärr dog bara några veckor efter releasen.

Foto: Tobias Andersson

Berätta lite om Nordic Sound Labs historia!

– Runt 1987 var det några producenter som tröttnade på Bert Karlsson. De hittade det här gamla huset som från början är ett godsmagasin för järnvägen. De köpte det för noll och inget, kravet var att det exteriört skulle se ut som det alltid hade gjort. Studion var färdigbyggd 1988 och jag har jobbat här sedan dess. Jag frilansade fram till 1993 då jag kände att det till slut blev för mycket. Jag hade hunnit få en liten son och när de ringde från EMA Telstar med ytterligare ett turnéerbjudande sade jag för första gången nej. Misstaget jag gjorde var att jag tackade nej på fel sätt. Jag sade nämligen att jag inte hade någon lust. Hade jag till exempel sagt att jag var uppbokad hade det ju varit helt okej. De ringde aldrig mer efter det. Då blev istället ljudnörderiet och studiobiten det primära. Jag började undervisa och spela in på hemmaplan . En sextonårig Peter Jöback gjorde sin första singel här och Edin Ådahl som vann samma år spelade in här.

Även legenden Glenn Hughes har faktiskt spelat in här under tidigt 90-tal . För att få vara med under det trummaskinsdominerade 80-talet , så såg jag till att ha all ny teknik. Jag fick många jobb där klienten ville att det skulle låta som t.ex. Mr Mister fast de inte visste hur. Det gjordes såklart en del dansbandsplattor här men jag spelade inte på så många av dem egentligen. Jag gjorde mer programmeringar, t ex alla ”Sikta mot stjärnorna” skivorna. År 2000 köpte jag en bygdegård en och en halv mil härifrån. Den byggde jag själv under ett år och fick mycket kunskap om studiobyggnation och akustik. Den studion hade jag i nästan nio år tillsammans med Thomas ”Plec” Johansson som delägare. 2007 köpte Jag Nordic Sound Lab och drev under flera år dessa båda studios parallellt . Det blev lite för mycket att koordinera så till slut flyttade Plec in till NSL Skara. Plec flyttade till egna lokaler i Skövde för några år sedan men är en frekvent gäst i NSL även idag när han behöver det vi har att erbjuda.

Foto: Tobias Andersson

Händer det att du fortfarande spelar ute som turnerande musiker ibland?

– Ja, fast nu blir det kanske ungefär 20-25 spelningar om året istället för som tidigare uppåt ett hundratal . Sist jag turnerade var med Björn Rosenströms band.

Nu för tiden är det många studios som får lägga ner eller flytta till mindre lokaler. Jag har förstått det som att studieförbund är ganska viktiga kunder för inspelningsstudios i dagens läge?

– Skulle man ha en stor studio idag och förlita sig på att det kommer in bokningar så skulle man förmodligen inte bli så långvarig. Det har med kostnader att göra. Du måste ha bra grejer och ha stora ytor för att få vissa jobb, och det rimmar ju inte med den mängden jobb som finns idag. Jag gör istället fler jobb fast de är mindre. Nu i september så kommer Anton Roos (VNTER, ex-Saffire) och spelar in med ett av sina nya projekt, fast bara trummor. Hans band sitter förmodligen hemma och spelar in gitarr, bas och keyboard och så kanske de kommer och mixar hos oss. Det är ju en stor produktion egentligen men vi gör bara en punktinsats. Soilwork var också här i våras och spelade bara in trummor. Om bandet är väl inrepat så kan man spela in trummor till ett helt album på fyra-fem dagar. Jag skulle nog inte ha en studio idag utan att ha några fler ben att stå på, så att säga. Det första är att jag bedriver utbildning här via en skola ( MoP i Skara ) som hyr in sig där jag undervisar i musikproduktion. Det andra är avtalet med Studiefrämjandet. De bokar helger här och var. Jonas Källsbäck (The Night Flight Orchestra, Gathering Of Kings, Orchid) är ju ansvarig för den biten och vi har ett väldigt bra samarbete. För det tredje är det många lokaler/ studiorum som jag hyr ut till hyresgäster ( 10 st ) , och det fjärde är vanliga, hederliga bokningar av inspelningsjobb. Jag gör också saker på distans, folk skickar musikfiler till mig som jag spelar trummor på.

Foto: Tobias Andersson

Jag kan också hålla humana priser eftersom studion ligger i Skara och inte i Stockholm eller Göteborg. Det finns inte så mycket distraktionsmoment här jämfört med i en storstad. Ett band kan komma hit, bo här, spela in här och komma närmare varandra som band. Vad kan vi göra här? Vi kan göra en ny låt! Det finns arbetsvinningar i det helt klart.

Vad är det bästa med studion idag?

– Bra utrustning och makalös akustik. Tobias Lindell som jobbar mycket i Bohus Sound var här och gjorde ljudmätningar på Plecs nya högtalare och var oerhört imponerad. Det har att göra med den legendariska akustikern Ingemar Olsson som har ritat akustiken här. Studion har ett sound, vilket låter klyschigt, men så är det. Det låter bra helt enkelt! Truminspelningar är också något vi är bra på och det har ju att göra med min långa erfarenhet som trummis och nörderi gällande trumsound och trummor . Vi gör ju många inspelningar med just trummor och är lite nischade på det, så jag vågar påstå att jag är bra på att sätta ett sound och bra på att stämma trummor oavsett vilken genre det gäller. Jag har också lärt mig att mjölka ur information av banden som spelar in, alltså ta reda på vad de är ute efter och vad de gillar. Då får jag lyssna in mig på det och se till att ha de grejerna. Ungefär 60-70 % procent av det soundet som ska spelas in måste göras från grunden d v s med instrumentet.

Foto: Tobias Andersson

Vilka är de tre bästa produktionerna du någonsin har hört?

– Det finns milstolpar i musikhistorien som jag tycker låter fantastiskt, men man måste också komma ihåg att idag har man bättre förutsättningar rent tekniskt och större möjligheter att få saker att låta som man vill , så man får se det som skivor som har imponerat på mig ljudmässigt genom åren . Tidiga Sweet-plattor håller en fantastisk ljudkvalité framförallt när man betänker under vilka tekniska förutsättningar de är inspelade. Det är analoga bandspelare och det gick inte att trigga , flytta eller pitcha saker utan det är ett riktigt hantverk. En skiva som imponerade extremt mycket när den kom är Mr Mister med ”Welcome to the real world”. Det soundet var något helt nytt då, 1985. Tidiga Pink Floyd-plattor är också helt fantastiska. Det handlar helt enkelt om rätt folk på rätt plats och jag blir imponerad av hur de lyckades skapa det soundet då på tidigt sjuttiotal. Idag är produktioner inte lika unika eftersom alla har samma typ av trumsamplingar och alla gör lite på samma sätt. Vi har nätet att tacka för att vi lär av varandra på gott och ont. På gott för kunskaperna, på ont för att det inte blir lika genuint. Det blir en likriktning eftersom att alla lär av varandra. Det är givetvis bra, men du behöver vara mer trilsk och bångstyrig för att inte göra som alla andra och gå din egen väg och Jag kan tycka att det är färre som gör det idag.

Hur ska en riktigt bra låt vara tycker du?

– Eftersom jag är trumskadad kan jag ju tycka att en bra låt ska ha ett riktigt gött groove. En bra låt ska också vara ganska lätt tillgänglig. Det är en balansgång, det ska inte vara för lätt tillgängligt. I Melodifestivalen är det ju hela idén. Andra gången du hör låten ska du ju kunna sjunga med och efter tredje gången har du tröttnat. När man var yngre och lyssnade på hela album kunde ju vissa låtar kräva sex eller sju lyssningar innan man tyckte att de var riktigt bra och höll hur länge som helst , men gemene man lyssnar inte på det sättet längre. Musikaliskt tycker jag att en riktigt bra låt ska innehålla en viss substans, intressant harmonik och lite hjärna bakom meloditänket. Det går ju att arrangera och producera fram saker också. Det man jagar som låtskrivare hela tiden är ju melodin, i slutändan är det ju den som fastnar. Samtidigt är ju produktionen väldigt viktig idag inom populärmusik. Du kan maskera en taskig melodi med en bra produktion.

Foto: Tobias Andersson

Finns det ett drömband eller en drömartist du skulle vilja jobba med i studion som du ännu inte jobbat med?

– Ett svenskt band jag skulle vilja jobba med är ju Bronk för det är sköna personer och det blir musik på högsta nivå. Jojje Wadenius är ytterligare en . Detta är ju folk jag känner och dessutom spelar med ibland, så det är svårt att välja men det landar nog förmodligen i att jag just väljer att jobba med människor jag känner, och för att de är bra. Jag skulle vilja lägga till att så fort det är ett band som kommer med en vision, och man kan hjälpa dem att förverkliga sin vision, så spelar det mindre roll ifall det är ett “mega-band” eller ett lokalt band. Jag vill att de ska känna att det blev bättre än de hade kunnat tro. Det ger mig en större kick än att kryssa av ett stort band på mitt CV. Jag imponeras inte av kända namn på det sättet eftersom jag har jobbat så länge . Men Sting hade ju varit kul såklart , han har alltid haft bra musiker, musiken är skön och luftig och det låter väldigt bra, men det skulle innebära en extremt stor press på tekniken och det skulle förmodligen ställas enorma krav. Då skulle man nog behöva en assistent för att tillgodose alla förpliktelser det skulle medföra.

Nordic Sound Lab
Hemsida: https://www.nordicsoundlab.com/
Facebook: https://www.facebook.com/NordicSoundLab/
instagram: https://www.instagram.com/nordicsoundlab/

728 Shares

Relaterade artiklar

RELATERADE ARTIKLAR

VIDEOPREMIÄR

VIDEOPREMIÄR
VECKANS TOPPNYHETER
VECKANS TOPPVIDEOS
ALLA NYHETER
Ron Dahlgren

Ron Dahlgren

CHEFREDAKTÖR

Nina Dahlgren

Nina Dahlgren

ANNONSANSVARIG

Mange Byström

WEBB/SOCIALA MEDIER

Tipsa oss om nyheter

Rocknytt Logga 2019 heavy metal

Följ oss på Facebook!