Blind Guardian – Liverecension Sweden Rock Festival 2016-06-08

8 Shares

[media-credit id=1 align=”aligncenter” width=”500″]blind-guardian-srf16-500[/media-credit]
Sist ut på Onsdagskvällen, en kvart innan midnatt kliver Tyska veteranerna I Blind Guardian ut på Sweden Rock Stage. Man får väl kalla dessa herrar för veteraner efter otal kvalitativa släpp. Det märks på den fulltaliga publiken att Blind Guardian är omtyckta, backen är fullsatt, hela vägen upp. Set-listan är en härlig blandning av ett antal framgångsrika släpp (flest från nightfall in middle-earth) och när Tyskarna äntrar scenen till “The ninth Wave” stiger jublet högt.

Tyvärr tappar tyskarna tempot oväntat fort (redan i andra låten “The script for my requiem”) och stora delar av konserten blir något sega, Blind Guardian är ett typexempel på band där man måste vara ordentligt inlyssnad för att uppskatta musiken live. Emellanåt är det riktigt bra, trippeln med “Nightfall”, “Fly” och “Tanelorn” svänger ordentligt och givetvis är det riktigt bra när klassikerna “Mirror Mirror” och “Imaginations from the other side” framförs, men alltför ofta blir det för segt och transportsträckorna mellan guldkornen känns långa.

Hansi Kursch är dock en utmärkt frontman (även om det blir mycket posering långa stunder) och herr nr 2 på teppan är givetvis Andre Olbrich, dessa två herrar frontar bandet utan diskussion. Scenbygget är snyggt och stilrent och ljudet funkar utmärkt.

Jag förstår att Blind Guardian är en vattendelare men som oftast blir det som för undertecknad, en lättsam axelryckning och en ok avslutning på SRFs första kväll 2016. Det är småmysigt, det är trevligt men ibland också rejält tråkigt. Jag har sett BG klart vassare, bl a på SRFs huvudscen men intrycket är ändå att det är fullt godkänt men inget man lägger på minnet eller skriver hem om. Gott så.

Blind Guardian – Sweden Rock Festival 2016-06-08

Bäst: Tanelorn (into the void) svänger/öser rejält
Sämst: Inget egentligen, men många låtar låter oväntat tråkiga och sega