Neon Rose – Liverecension Sweden Rock Festival 2016-06-09

155 Shares

[media-credit id=1 align=”aligncenter” width=”500"]neon-rose-500[/[/media-credit]r> Det är troligtvis en högtidsstund för många nu när Neon Rose är ute och spelar igen och besöker Sweden Rock Festival för första gången. Sveriges första hårdrocksband, som de brukar kallas, har ju i princip har haft uppehåll i 40 år. För oss som inte var med när det begav sig känns det riktigt spännande att få se dessa herrar, även om det inte längre handlar om originalsättningen.

Ljudet ifrån 4Sound Stage är ganska svajigt när de drar igång med ”Dead Eyes” denna soliga torsdagseftermiddag, och det håller i sig även under ”Night Birds”. Det är särskilt sången som drabbas. Piero Mangarelli är den som nu står bakom micken. Hans röst är stundtals ganska opolerad och det är svårt att höra texten, men känslan finns där. Det är en smula Phil Lynott över honom. Som helhet är framförandet precis så fyllig och tidsenlig som man kan önska.

Låtlistan är en best of, med pärlor som “Too Long”, “Julia´s Dream” och “Love Rock”. Det sistnämnda är den som svänger mest och som får störst gensvar från publiken, men jag tycker ändå att det är den känslofyllda “Reload” som är spelningen höjdpunkt. Lite synd dock att den akustiska gitarren ackompanjeras av ljudet från Shinedown som spelar samtidigt på Festival Stage. En skarp kontrast, helt klart.

Vi får även stifta bekantskap med två nya låtar; ”Schoolboy in Spotlight” och ”Don´t Mess With Me. De kräver nog några fler genomlyssningar, men eftersom de snart utkommer på skiva finns det goda möjligheter.

Se våra bilder på Neon Rose»

Neon Rose – Sweden Rock Festival 2016-06-09

Band: Neon Rose