Tompa-IKEA-spanar

På turné med Bloodbound – turnérapport 5

Äventyret går vidare...

Äventyret går vidare…

Fredag 1 november. Tyskland.

Henrik Olsson är inte bara en grym gitarrist – han är vår gps-champion också (och den som blivit uppgraderad till anti-snarkrummet). Klart vi hittade till vårt hostel, som dock låg lite längre än 900 meter bort, men det blev ett matbreak på vägen. ”Det står döner-stopp på gps:en” sa Henke. Ja, då var det ju bara att lyda.

Sen var det väldigt många trappor upp innan vi kunde sova. Och bäddning, såklart. Hårda sängar men det funkade. Det är smått fascinerande att nästan alla duschar har samma knepighet – det är smått omöjligt att hitta rätt värmeläge. Man står och justerar med millimetersteg men från skållhett går det över till svinkallt. För att inte tala om att den som duschar först får kyla i vad som känns som flera minuter och det är långt ifrån alla som har löstagbart eller ens vridbart munstycke. Dagens dusch var bara ett hål så det gick inte att ställa sig utom räckhåll för strålarna när man drog igång kranen. Det var bara att hålla andan.

Det ingick lite enkel frukost, så vi satt i köket allihop och drack te/kaffe och åt rostade mackor. Med sylt. Fantastiskt trivsamt att kunna sitta tillsammans och bara ta det lugnt innan det bar iväg mot Wilhelmshaven.

Först till härbärget för att checka in och lämna av lite grejer och sen till kvällens spelställe, Pumpwerk. Cool plats och rejält med uppdukad frukost när vi kom fram. Om man nu kan kalla det frukost när klockan är närmare 3… Gott var det i alla fall och en bra uppladdning inför riggandet. En bra merchplats, bredvid huvudbandet och precis vid entré/utgång/toaletter. Däremot var folk inte så köpsugna, men det gick bra ändå.

Jag har insett hur bortskämd man är hemma i Sverige där det är rökförbud inne på krogen… Även om det märks att de jobbar på det här så känns allt ändå inpyrt och mitt hår luktar rök hela tiden.

Lite ”handikappade” var vi dock – wifin fungerade inte på hela dagen/kvällen. Lyxproblem? Absolut. Men störande.

Ett fyrbäddsrum, ett trebäddars och ett tvåbäddars – indelningen denna natt blev snarkrum, semi-snarkrum och anti-snarkrum. Och trots att elementen var pådragna till max var det ändå fruktansvärt kallt. Jag frös hela natten och tänkte att det hade varit trevligt med lite kroppsvärme intill… men en varm dusch på morgonen fick fungera som substitut. En ganska enkel frukost ingick, men det var ändå bäst hittills och gitarr-Tomas konstaterade glatt att glas och skålar var från IKEA.

Sen var det bara att packa ihop och bege sig mot Bremen.

Lördag 2 november. Tyskland.

Kort resväg, så vi var på plats redan strax efter tolv. Gick runt och kollade in stället, drack lite kaffe och sen körde vi in till centrum för att fördriva lite tid. Hittade ett tält där IKEA serverade glögg och bullar och Tomas blev förstås extra glad, haha. Men han avstod. Vi hittade en stor galleria som vi åkte upp i för att titta på skivavdelningen. De hade dock inga Bloodbound-plattor. Ner igen för alla rulltrappor och sen ett besök i en butik där vi köpte en flaska sprit att ge bort som present till vårt förband. (Det skadar aldrig att vara lite snäll).

Sen tillbaka till klubben för riggning. Delade merchplats med huvudbandet även idag och ställde upp min vikvägg ovanpå ett bord som var lite vobbligt. Härligt när man har lite höjdskräck, men det är ju bra att möta sina rädslor, eller hur? Kolla på U.D.O.s soundcheck, egen soundcheck, hänga lite i logen, vänta vänta vänta på att få äta middag och sen stressa för att vara på rätt plats när insläppet började. Till största delen bra publik, men även en hel del märkliga människor, varav några stirrande gubbar som bara stod och glodde precis som i Berlin. Mycket märkligt. Då tycker jag bättre om de som faktiskt kommer fram och pratar istället – om de inte är fööör fulldryga, förstås.

Bra spelning och det var extra kul att huvudbandets ena gitarrist stod och kollade drygt halva tiden. Sen var det efterfest för alla inblandade! Ja, utom för några av oss som var FÖRSTÅNDIGA och plockade ihop grejerna och stuvade in dem i bilen och åkte till hotellet för att sova. Klart det kändes tråkigt och vuxet – jag hade gärna varit kvar också, men den kloka och övertrötta sidan av mig vann. Dessutom var nattens boende på HOTELL. Fint rum med sköna sängar, kändes riktigt trevligt. Hotellrummet-foreEfter några timmar blev jag väckt av telefonen och mötte efter många om och men taxin som hade kört lite vilse med resterande gänget. Överförfriskade och inte så liiite smådryga pojkar, yihaa! Men de var ganska söta ändå, haha. När de härjat runt ett tag slocknade de dock och snarkade allihop. Det har fungerat så bra att jag inte har behövt använda öronproppar tidigare, men denna natt hade det verkligen behövts. Upp, duscha och äta hotellfrukost. Perfekt stekt bacon, god äggröra, färsk frukt och grymt gott kaffe, härligt! Sparka upp alla och sen iväg mot nästa stad! Övriga band har day off, men inte vi, inte. Det skulle dock vara skönt…

Söndag 3 november. Holland.

Inte så pigga gossar i bilen denna dag, det snarkades en hel del under vägen. Tur att några höll sig nyktra igår, för annars hade vi haft seriösa chaufförsbekymmer. Framme i Eindhoven vid 17 och då var scenen inte uppbyggd ännu… Men den byggdes med hjälp av biljardbordet, ihopgaffade dubbla cola-backar, reglar och plywoodskivor. Och en rutig matta ovanpå det. Fantastiskt! Ingen loge och inte så mycket utrymme – men öl fick vi. Och det var fans som åkt dit från diverse holländska städer och även från Belgien. Minnesvärt!

Boende ingick i dealen – ”It’s a very nice hotel”. Yay, tänkte vi. Hotell!!! Fast…det var ju ett enda rum på ett hostel, med fyra våningssängar och dusch/toalett en våning ner.hotell-efter Och bara ETT rum, så det sket sig ju totalt med snarkindelningen. Ändå tror jag att vi alla lyckades få ett antal timmars hyfsat ostörd sömn. Välbehövligt!

Måndag 4 november. Tyskland.

Vi hittade en vägkrog att äta ”frukost” på, härligt att slippa den eviga mackan och få äta spaghetti bolognese/paella/korv och potatis istället. Våra kära gitarrister nöjde sig dock med chips alternativt glass. Hm. Nästa stopp Aschaffenburg. Problem att överhuvudtaget ta sig in på rätt gata och så lyckades vi först köra förbi spelstället, haha.

Där min hjärna tidigare fanns känns det nu som att det bara är ett enda stort svart hål – övertrött så det sjunger om det. Mina ben är fulla med blåmärken och så slog jag pannan i en kant när jag ställde upp merchen så jag blev alldeles omskakad och fick en fin liten bula. Det är det ena hornet som håller på att växa ut nu, antagligen… Alla band- och crewmedlemmar såg lite slitna ut idag, till och med U.D.O.s soundcheck lät lite matt. Må så vara att de får åka nightliner och sova i sängar medan de förflyttar sig från ställe till ställe, har boende på schyssta hotell OCH lediga dagar, men det är slitsamt för alla att vara ute på långturné.

När jag hade förberett alla mina grejer gick jag upp till den delade logen. I det lilla köket utanför stod Uli och Fitty från huvudbandet och gjorde fruktsallad under mycket stoj, det var kul att se (men jag vågade inte ta kort).

Direkt efter spelningen packade vi ihop och åkte till Siegen, där vi får sova två nätter på samma ställe. FANTASTISKT!

Ron Dahlgren

Chefredaktör och grundare av Rocknytt

FÖLJ ROCKNYTT 2023 – Den bästa spellistan på Spotify för dig som vill upptäcka ny musik. Här får du det senaste inom Rock, Hårdrock, AOR och Metal. Spellistan har över 4000 följare och uppdateras flera gånger i veckan!