Liverecension: The Hawkins, Skylten, Linköping 2020-09-05

Den pågående pandemin och allt kring den har verkligen satt både publik, arrangörer och artister på hårda prov. Dock är kreativiteten stor och nya koncept har prövats med varierande framgång. På klassiska Skylten i Linköping, där typ “alla” spelat, Thåström, Hellacopters, Dave Grohl och tusental till, kör man ute på gården med de anrika tegelhusen som kuliss som stämningshöjare. På
scenen stod, för första gången på sex månader och med ny platta i ryggsäcken, The Hawkins.

Till tonerna av Queens “We will rock you” kliver fyra, vad som kan se ut som i de gulsvarta kläderna, fyra stycken AIK-alkisar men som självklart är gitarristen och sångaren Johannes Carlsson, gitarristen Thunborg, trummisen Albin Grill och sedan basisten Martin Larsson och som tillsammans utgör The Hawkins. Om Killinggänget skulle beskriva The Hawkins så skulle det nog bli som “mjuktuffa” och det precis så jag tänker mig dem. Snälla som Foo Fighters fast med aningen punkigare attityd.

The Hawkins är ruskigt taggade och trots att vi inte är flera än kanske 40 personer på det första av två gig den här kvällen, så är det fullt ös från första till sista ackord. Bandet är lika tajta som mina jeans och varje taktslag, varje ackord och varje fras sitter som den där sportmössan alla brukar tala om. The Hawkins är bra på platta, men nästan farliga på scenen. Det svänger så att det är svårt att stå still och mycket riktigt så dansas det hej vilt på asfalten framför scenen.

Bandet har en hängiven publik och den lär inte bli mindre om de alltid håller så här hög klass på sina live spelningar.

Sångaren och gitarristen låter självklart som Justin Hawkins i The Darkness mellan varven men mer otippat är att han ibland även påminner om Cedric Bixler Zavala från saligen avsomnande Mars Volta i vissa fraseringar. Det är även värt att nämna den mycket kompetenta trummisen Albin Grill.

The Hawkins är här för att stanna.