Liverecension: Eclipse – Palatset, Linköping – 2020-02-14

Det finns egentligen inte jättemycket som är kul med årets februari. Det är mörkt, blött och så deppigt så att man ibland bara vill ge upp. Men när allt känns som mörkast och man funderar på att stoppa huvudet i ugnen (mild överdrift) så är det tur att det finns såna eldsjälar som Hell Yeah Rock Club, och framförallt att det finns sådana fantastiska band som Eclipse.

För det är inget att snacka om, Eclipse är ett band som få andra. Den fullkomligt briljanta öppningen med trion ”Viva la Victoria”, ”Mary Leigh” och ”Blood Wants Blood” får det smockfulla Palatset i Linköping att gå upp fullständigt i linningen och just där och då känns det som att detta är det bästa som nånsin har framförts i lokalens trånga och svettiga källare. Låtskrivargeniet Eric Mårtensson och hans minst lika bra bandkollegor låter för kvällen bättre än vad jag kan minnas att de har varit på mycket länge. Det märks att de är både förvånade och genuint uppskattade av det gensvar som de får av publiken, något som helt uteblev en av de tidigare gångerna de var i Linköping, då det enligt Erik var ”mellan 7 och 12 pers i publiken”.

Konsertens mellanakt drar ner tempot lite mer än vad som hade varit optimalt, något som också märks på den tidigare sjukt taggade publiken. För hur bra musiker Eclipse ändå består av så är det inte jättekul i längden att ha både trumsolo och gitarrsolo efter varandra. Avskalade versioner av ”Shelter Me”, ”Take Me Home” och även Eclipse kanske bästa låt, ”Battlegrounds” framförs av endast Erik och Magnus. Och visst är ”Battlegrounds” ljuvligt vacker i avskalad version, men den hade tagit konserten till nya (!) höjder om de hade kört den elektriskt. Jag kan även sakna några av bandets äldre hits, för även om ”Paradigm” är en grym skiva så hade låtar som ”Bitter Taste” och ”Wake Me Up” gjorts sig magiskt bra bland övriga låtar i setlisten.

Med det sagt så hämtar Eclipse upp sig med råge när konsertens närmar sig slutet och är det något som verkligen kan bota vinterdepressionen så är det avslutningen med mellodängan ”Runaways” och extranumret ”I Don’t Wanna Say I’m Sorry”.

Eclipse är tillbaka, bättre än nånsin och det är bara hoppas att segertåget fortsätter rulla med samma triumfatoriska framfart!