Liverecension: The Bay Strikes Back – Fryshuset, Stockholm 2020-02-07

42 Shares

När tre klassiska Bay Areaband i form av Death Angel, Exodus och Testament intar den kungliga huvudstaden är det obligatorisk närvaro som gäller. Det här turnépaketet är nästan för bra för att vara sant. Tre klassiska thrashband som dessutom fortfarande håller en mycket hög nivå både på skiva och live och nu dessutom för första gången turnerar tillsammans. Jag väljer att dela upp recensionen i en liten del för vardera bandet men ger ett gemensamt betyg för hela kvällen.

Först ut var Death Angel som på Sweden Rock i somras imponerade på mig med en mycket bra spelning så därför var mina förväntningar höga. Dessa förväntningar rasade dock ihop tämligen omgående. Inte för att bandet visade sig vara dåliga utan för att ljudet var helt värdelöst. Värdelöst på det sätt att sången inte hördes. Den hördes i princip inte alls och det förstörde upplevelsen nästan helt. Musiken hördes ok och den var så klart bra men…

Exodus var nästa band ut och nu var det inga som helst problem med ljudet. Publiken var med till 100% redan från första riffet vilket smittade av sig på bandet och i synnerhet sångaren Zetro som var på ett strålande humör. Det var även kul att får se Gary Holt tillbaka där han hör hemma efter sin lilla utflykt till Slayer. Låtmässigt varvade de gamla klassiker med nyare låtar där som vanligt de äldre låtarna fick störst respons från publiken med ett undantag. Låten Blacklist från plattan Tempo of the Damned drog ner ett minst lika högt jubel som klassiker som Bonded by Blood och Strike of the Beast. Bäst för kvällen var dock The Toxic Waltz. En låt som om jag förstått det rätt inte spelades kvällen innan i Köpenhamn.

Annons:

Kvällens huvudnummer Testament är förmodligen mitt absoluta favoritband när det gäller thrash. Chuck Billy är en fenomenal frontman men en grymt bra röst oavsett vilket sätt han sjunger på. Sedan har de Alex Skolnick och Eric Peterson på gitarr. Två fenomenala gitarrister som har ett ruggigt bra samspel med varandra och det övriga bandet. Förra gången jag såg Testament tog de själva död på konserten genom att ha en mängd evighetslånga solon. Detta hade de tack och lov inte denna gången och när de håller sig till att enbart spela låtar är det inte många som slår dem i dagsläget. De varvade de vanliga låtarna de brukar spela med en del låtar som de i princip aldrig spelat förut. En låt som Last Stand for Independence hade livepremiär kvällen innan och Fall of Sipledome har inte spelats många gånger förut. Nya låten Night of the Witch spelades givetvis och den stod sig bra mot de andra låtarna. Tidigt i setet spelades gamla klassiker som Eerie Inhabitants, The Haunting och Greenhouse Effect innan de gick över till att spela ett antal nyare låtar. Av de låtarna var The Pale King och Throne of Thorns bäst. Den avslutande fyrklövern Into the Pit, Practice What You Preach, Over the Wall och Disciples of the Watch skojar man inte bort. Jag saknar Alone in the Dark men det är en petitess i sammanhanget. Testament visade var skåpet ska stå och jag vill gärna se dem snart igen så jag hoppas att Chuck Billys avslutande ord har någon sanning “Hope that we’ll se you at some summer festivals. See you in June!”

Vad blir då betyget för denna kväll? Den får en fyra av mig då det dåliga ljudet under Death Angel inte går att bortse från. Utan den fadäsen hade betyget blivit högre. Så bra var både Exodus och Testament.