Liverecension: Eclipse – Trägårn, Göteborg 2019-12-21

215 Shares

Ja, va fan ska man skriva egentligen? Eclipse har en skyhög lägstanivå, såväl på skiva som live. Det är därför helt enkelt ett litet helvete att recensera dem. ”Viva La Victoria”, ”Mary Leigh” och ”Blood Wants Blood” är alla hämtade från senaste plattan ”Paradigm” och är, förutom att vara tre ypperliga dängor, kvällens inledande trojka. Trots att vi pratar kvalité hela vägen når de bara nästan hela vägen fram. Kanske beror det på att band och publik behöver känna lite på varandra? Kanske är nerver inblandade? Det spelar mindre roll, för när väl ”Emergency” tar vid står allsången som spön i backen och tillsammans med energistinna ”Vertigo” läggs ribban för resten av kvällen.

Två stora inspirationskällor som alltid ljudit starka i Eclipse sound är Whitesnakes sena åttiotalsperiod och Europes dito. Det som särskiljer dem från många andra Melodic rock band är anstrykningen av svensk folkmusik och det där vemodet som många menar kännetecknar svensk musik generellt. De akustiskt betonade och strippade versionerna av ”Take me home” och ”Battlegrounds” är utmärkta exempel på dessa två faktorer och samtidigt ett bevis på vilka fantastiska låtsmeder och musiker Mårtensson och Henriksson är.

Kvällen kröns av en otrolig version av ”Black Rain” där Magnus Henriksson verkligen får visa vilken mästerlig gitarrist han är.
Därefter följer ett pärlband av hits: ”Blood Enemies”, ”Stand On Your Feet” och publikfriande mellodängan ”Runaways” bibehåller energinivån på topp, men det är ändå den monumentala ”I don’t Wanna Say I’m Sorry” som är kvällens absolut största vinnare i min bok.

Tack Eclipse för att den sista spelningen jag fick bevittna i år innebar att jag fick hoppa så svetten lackade och euforiskt skrika skiten ur mig. Nu laddar jag om för ett förhoppningsvis nytt fantastiskt musikår med vetskapen om att vi ses på Sweden Rock och att de flesta där deltagande band kommer få en riktigt tuff match i att leva upp till er lägstanivå!

Eclipse – Trägårn, Göteborg 2019-12-21
Bäst: Stämningen, allsången, Black Rain och I Don’t Wanna Say I’m Sorry.