Liverecension: Crashdïet – Palatset, Linköping 2019-11-02

251 Shares

Efter uppbrottet från förra sångaren Simon Cruz 2013 så befann sig Crashdiet i en dvala och det var nog många som trodde att bandet var ett minne blott. Därför var jag nog inte ensam om att bli ganska förvånad när bandet för nu två år sen meddelade att man var tillbaka med ny sångare och en ny platta planerad. ”Rust” släpptes i september i år och bandet befinner sig just nu på sin första ”riktiga” turné på sex år. Nackdelen med att bandet har legat i dvala så länge som de gjort, är att många inte riktigt fattat att de är tillbaka igen tyvärr, något som också märks på antalet i publiken ikväll.

Men några det inte märks på, är Crashdiet själva. De är helt enkelt fullblodsproffs och vet att man måste leverera lika bra om det är fem personer i publiken som 5000. Bandet sparkar igång med ”Reptile” från senaste skivan och bjuder sedan på en sleaze-hitkavalkad som gör att man känner sig som 16 år igen. ”Nya” sångaren Gabriel Keyes har verkligen vuxit in i sin roll som frontman under de två år han har varit med i bandet, och den kanske lite för ungdomliga glädjen han visade upp när jag såg bandet på Sweden Rock förra året har ersatts med en van scenhand. Att han sen är bandets bästa sångare någonsin gör ju inte saken sämre, i alla fall när det kommer till liveuppträdanden.

Mycket utav Crashdiets nytändning, som vi får se prov på i de grymma nya låtarna ”In The Maze” och ”Rust” är just tack vare att han har en sån stor röstkapacitet, något som han visar med bravur ensam med akustisk gitarr i WASP-covern ”Hold On To My Heart”.

Självklart är det de gamla hitsen som ”Riot In Everyone”, ”Queen Obscene” och ”Breaking The Chainz” som drar ner mest jubel från publiken och fungerar bäst som partystänkare. Det är också kul att man luftar ”Falling Rain” från underskattade skivan ”The Unattractive Revolution”. Bara synd att ”In The Raw” inte tar platsen i setlistan från den ganska tråkiga ”Cocaine Cowboys”.

Trots ganska dålig uppslutning så går det inte att sticka under stolen med att Crashdiet är bäst i Sverige på sleaze, något de bevisar med bravur i avslutande ”Generation Wild”. Det är viktigt att komma ihåg i sådana här sammanhang att störst inte alltid rimmar med bäst. Jag har inga som helst tvivel på att bandet kan vinna tillbaka sin forna popularitet om de fortsätter att vara så här bra.

Bäst: Falling Rain, Breaking the Chains

Reptile
Tikket