Liverecension: D-A-D – Arbis, Norrköping – 2019-10-30

Jag gillar egentligen inte att använda klichéartade ord, men att beskriva D-A-Ds konsertöppning som annat än en rivstart med dunder och brak vore tjänstefel. För hur kallt det än är utanför Arbis portar så blir det varmt som i en järnkamin när Danmarks största rockband genom tiderna ställer skåpet direkt med ”Burning Star”, ”Evil Twin” och urstarka ”Jihad”. Bandet, likväl publiken tänder till ordentligt under sistnämnda låt och det är en bedrift i sig att ha publiken ätande ur ens hand redan från tredje låten. Sen har ju inte alla fördelen av att ha en otrolig karisma som Jesper ”Förstår ni vad jag säger” Binzer. För det är såklart från hans raspiga stämband som konserten får sin energi och från hans skojfriska och ironiska scenspråk som vi styrs igenom kvällen. Resten av bandet är inte riktigt lika energiska (men likväl snortajta) även om basisten, en för kvällen ganska tillbakadragen Stig Pedersen, kompenserar för det som alltid med sina galna basar.

En av de saker som jag alltid beundrat mest med D-A-D är att de är lite av arbetarklasshjältar och jag kan inte låta bli att känna att de kommer till sin fulla rätt på mindre klubbar än på stora festivalscener. De har kanske inte heller aldrig varit lika populära som andra band i genren, men vad de har saknat i popularitet har de nästan alltid tagit igen i att vara sanna mot sina rötter och framförallt att skriva riktigt bra låtar. För även om publiken och undertecknad såklart älskar klassiker som ”Grow or Pay”, ”Rim of Hell” och för kvällen magnifika ”Nineteenhundred and Yesterday” så går det inte att sticka under stolen med att låtarna från den nya skivan, som för kvällen är fem till antalet, absolut inte gör bort sig bland klassikerna. Snarare är det så att de riktigt gamla låtarna ”Jackie O” och Ridin with Sue” med Stig på sång blir lite styltiga och inte jätteroliga, och att färskingar som ”The Sky is Made of Blues” och ”No Doubt About It” bjuder på dansk dynamit av bästa mått.

Självklart hade man kanske önskat något mer örhänge från ”Riskin It All” (vi bjuds på tre därifrån) men lagom till extranumret så kommer ju ändå ”Bad Craziness”, ”I’m Sleeping My Day Away”, ”Laugh n A Half” och ”Its After Dark”. Med den avslutningen så är det ju stört omöjligt att känna sig något så när missnöjd och trots att det är en grå och kall onsdag, så känns det tamejtusan som fredag!